Gå till innehåll

Clowner som äter alger? Att. spec. Ni som odlat.


xxxperxxx

Rekommenderade inlägg

Då jag har två Ocellaris/Percula clowner som går ensamma i ett 80L odlingskar (dvs bara några kakelplattor som inredning) med en 13W LE-lampa ovanför, men LS i stystemet, får jag grön algfilm på rutorna med jämna mellanrum. Har nu märkt "pussmunnar" på rutorna av ungefär samma typ som blennider lämnar efter sig, där algfilmen "avlägsnats/ätits". På rutorna och i filmen rör sig ganska mkt copepoder.

Tror ni clownerna är ute efter algerna (vitamin-/grönsaksbrist) eller copepoderna? De rensar då och då även kakelplattorna från både film och andra (längre) alger.

Då jag aldrig hållit annat än blandakvarier (koraller + allehanda fiskar + sniglar) har jag aldrig sett, annat än då och då annat än blennider lämna såna här stora spår...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina clowner äter av norribladen jag matar kirurgerna med.

Haha, coolt! Tja de verkar ju inte vara så precisa med vad de äter...

De Occelaris/Percula jag har haft har varit allätare men inte så att de betat alger. Det är inte bara som de rensar en yta för att lägga ägg där?

Nej, detta rör sig om väldigt utspridda små "patchar". T.ex. 20 random placerade ställen, stora som en 10-öring (om nån nu minns dem) på frontrutan (50x40). Ser precis ut som blennidbetning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...