Gå till innehåll

glasros som bränner euphyllia


Oxygar

Rekommenderade inlägg

Då får du 20 nya glasrosor, så det är ingen bra idé... injektion av olika medel eller matning med Aiptasia X eller kalkpasta tar kål på dem, men finns en viss risk att de kommer tillbaks i större antal, men mycket bättre än en sax i.a.f.. Annars är det nog biologisk kontroll som gäller, tyvärr är många av de som tar glasrosor svåra att sköta (Chelmon rostratus) svåra att få tag i tidvis (pepparmintsräkor) eller delvis/helt icke-revsäkra.... Stora glasrosor tar många av dessa ändå, så då får man behandla dem först med ett medel enligt ovan och sen låta det biologiska ta över...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då får du 20 nya glasrosor, så det är ingen bra idé... injektion av olika medel eller matning med Aiptasia X eller kalkpasta tar kål på dem, men finns en viss risk att de kommer tillbaks i större antal, men mycket bättre än en sax i.a.f.. Annars är det nog biologisk kontroll som gäller, tyvärr är många av de som tar glasrosor svåra att sköta (Chelmon rostratus) svåra att få tag i tidvis (pepparmintsräkor) eller delvis/helt icke-revsäkra.... Stora glasrosor tar många av dessa ändå, så då får man behandla dem först med ett medel enligt ovan och sen låta det biologiska ta över...

okey. Hur är det med att spruta dom med kokande vatten då?

Ska man köra aktvit kol samtidigt man döda ett fler tal. har säker 20 st som jag vill få bort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur ser du att dom bränner?Jag har nämligen en misstänkt ros som vandrade ner till min euphylia..jag vet inte om den ställde en fråga? men dan efter hade den pipit iväg med svansen mellan bena!Och flyttat sig på betryggande avstånd

Kolla på bilden. Den hart ju dragigt ihop sig närmast rosen och är lite mörkare. Nästa gång jag tittade till den så var hela korallen ihop dragen så jag var tvungen att flytta den. Och nu ser den bra ut igen. Så måste få kål på roserna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha!Tycker dina rosor ser stora ut!kanske min var för liten att ta upp kampen med 15 cm*10cm euphylia fullt utslagen? är du helt hundra på att det inte är majano? jag har bara misstanke att min är en glasros..det kanske är nått annat också,den har inte spridit sig på 2 månader som den verkar vara känd för

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha!Tycker dina rosor ser stora ut!kanske min var för liten att ta upp kampen med 15 cm*10cm euphylia fullt utslagen? är du helt hundra på att det inte är majano? jag har bara misstanke att min är en glasros..det kanske är nått annat också,den har inte spridit sig på 2 månader som den verkar vara känd för

det kan mycket möjligt vara en sådan. men bort ska den iaf. får en spruta med kanyl imorgon så ska testa att spruta i kokande vatten i dem o hoppas det fungerar annars blir det att skaffa aiptasia-x ifrån redsea

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har själv aldrig testat med kokande vatten utan alltid försökt ta nånting som klibbar så den inte kan släppa vävnad som i sin tur blir nya rosor. Men vet att många säger att det funkar så är säkert okej... Aktivt kol skadar inte, men har personligen inte haft några problem med det även när jag inte haft aktivt kol i karet..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...