Gå till innehåll

skummare! tipsa mig vilken.


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Kan någon hjälpa mig med förslag på en skummare till akvarium 540 - 800L. Jag ska starta upp igen efter 5 års tystnad. Jag har förstått att det har hänt en del under tiden som jag inte har varit aktiv. Utvecklingen står ju aldrig still bara för att jag har snarkat i 5 år. Jag Ser fram emot att snart ha igång ett vackert revakvarium igen.

__________________

Äntligen är karet (735L) på plats. Fortsätter jobba vidare med min utstakade plan att få till resten :=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag själv använder aquamedic turboflotor 750, tror att den är för akvarium mupp till 400 liter. Dykaren använder turboflotor 1000, den är för större kar (hur stora?). Vi är båda väldigt nöjda. Annars så verkar det som om dom som har gått om pengar och inte tummar på att ha det bästa använder deltek. Jag har dock inga egna erfarenheter av dom och kan inte modellbetäckningarna.

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jörgen, sitter på lånad dator - däravingen inloggning.

Deltec är dyra kvalitetsskummare - men det finns mycket, mycket bättre produkter. Har man möjlighet att ha skummaren i ett annat rum eller inte bryr sig om ljud så är det bara ATKs skummare som gäller. De är i stort sett de enda skummare som överlevt allatrenderoch som fortfarande har högst prestanda - bäst i alla test (även vetenskapliga sådana). Dyra och otympliga tyvärr.

Satsa på någon av de skummare som ligger i nyprisklassen 2500-5000:-, då är det bra kvalitet - val av märke/modell är mer trendbetonat. Deltec, Tunze, AquaMedic, AquaCare etc... etc...

Har man tagit en paus fr saltvattensakvaristiken förundras man över hur fantastiskt duktiga företag är på att övertyga folk vad som är bäst just nu - allt för att sälja - och visst är det kul att köpa!

/Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svårt att veta vilken skummare som e bäst finns ju så himla många bra skummare att välja på, använder själv en Topfathom 200 till mitt 720 L och tycker den e bra, enkel och rejält byggd. Jag tycker denna skummare funkar bra men jag har heller använt någon annan än denna så därför kan jag inte säga att den e bättre än någon annan, skulle vara kul att testa några andra sorter för att kunna jämföra lite.

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använder en Topfathom 500 till mitt 720. Den är lite överdimensionerad för mitt kar. Det är stor skillnad på den jämfört med den Aqua Medic 1000 Multi jag hade tidigare. Tyvärr låter den ganska rejält

Jocke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vetenskapliga tester av skummare skulle vara mycket intressant att ta del av ! Finns det något på nätet eller någon annan stans?

Jag är själv på jakt efter en stor skummare och känner mig lite villrådig i skummar djungeln ibland!

__________________

The Early Bird gets the Worm, the Second Mouse gets the CHEESE

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

snackade med korallfisken i lindköping dom sa till mig att det är inte en djungel med skummare längre finns bara en skummare som gäller!!!!!

acuacare dom har provat massor med skummare genom tiderna och dom säger att det är bara aquacare som gäller!!!

kör själv med aquacare 1000v skummar ja massor blir bara mera över rasskad varje dag som går!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hedan, prova att snacka med en affär (helst generalagent) som säljer ett annat märke. De kommer tala om precis samma sak för dig.... fast de kommer så klart rekommendera ett annat märke.

Om en skummare hade varit vida överlägsen alla andra så hade det ganska snabbt märkts på marknaden. Men så är det inte nu.

Jag tror de flesta skummarna på marknaden är ganska schyssta produkter. Det finns variationer i pris, kvalitet, effektivitet och mer, men det är ganska små variationer.

Att hitta DEN BÄSTA SKUMMAREN är ungefär lika lätt som att hitta den bästa bilen. Det finns hundratals olika modeller och bilmärken och någon måste ju tycka att just det märket och den modellen är den bästa annars hade ingen köpt den.

Samma sak med skummare.

Själv har jag erfarenhet av Tunze, Aqua-Medic och Sander skummare. Alla bra skummare med olika egenskaper, jag har varit nöjd med alla.

Om du ska köpa skummare så fundera på vilken egenskap som är viktigast för dig. Är det:

- energisnål?

- tyst?

- bra pris?

- kapacitet?

- Utseende?

- Storlek?

- driftskostnad?

.... massor olika faktorer.

Om du kan säga vilken egenskap som är viktigast för just dig så blir det också lättare att jämföra skummare med olika egenskaper....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har nu köpt en H&S som ska vara jäkligt bra. Så nu har jag nästan allt som behövs för uppstart. Jag väntar bara på karet med måtten 150x70x70 som jag har beställt.

__________________

Äntligen är karet (735L) på plats. Fortsätter jobba vidare med min utstakade plan att få till resten :=)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får nog hålla med Hedan lite (mycket!). samtidigt skall man nog vara försiktig med tips från diverse återförsäljare... Har kollat in mängder med skummare själv med öppet sinne och pratat runt massor med folk. Aquacare's skummare är grymma! Har aldrig sett någon som trycker ut så mycket skit i koppen... Vätskan är kolsvart och då menar jag KOLsvart! Jag antar att han/hon som startade inlägget (frågan) är intresserad av att få tips/erfarenheter för att senare kunna välja?! Det enda negativa jag har att säga angående skummaren är priset, öj öjsmiley5.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm jag undrar hur mycket sämmre är en skummare med träutströmmare ?? jag köpte en Acuacareflotor 700A ihop med en massa annat junk, jag har inte testat den än men undrar om den duger heller om man ska köpa en ny ?"har sett att tropfrog inte gillar dom iaf "

Ändrad av zippo den 2003November09 kl 20:58

__________________

Mvh micke

Laugh at your problems; everybody else does.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst funkar dom men som sagt det blir dyrt i längden att byta stenar varje månad och dom skummar inte det samma som en motströms skummare gör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nja dyrt är det inte skulle kunna byta "sten" varje dag utan att det kostar mig ett öre ,gör egna i lind trä precis som orginal fast utan acuamedic loggan på :-)

men kanske synd att kasta en skummare som fortfarande kostar en bra slant iofs

__________________

Mvh micke

Laugh at your problems; everybody else does.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...