Gå till innehåll

Frågor om salt och pumpar


Aquaguy

Rekommenderade inlägg

Tänkte starta upp ett 55 liters. Med lite LS och några koraler kanske någon fisk i framtiden. Men har lite frågor vilket/vilka salt rekomenderas till koraler? Är det nödvändigt att skaffa en till pump (powerhead) i nuläget har jag bara en aquael orginal pump?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det fins flera sorters salt som ska vara bra till koraller, jag kör sj på Tropic Marin Pro reef då den närmsta handlaren brukar ha det inne och personligen tror jag att det är viktigare att sköta vattenbytena än vilket märke det är på saltet, vattenbytena blir ju inte gjorda om man inte har salt hemma, och man vill oftast inte beställa bara salt på nätet (för att handlaren inte tar in den sorts salt du tänkt dig) och det blir ju dyrt med fraktkostnader i längden. (egen åsikt bara, sen vet jag ju inte hur långt du har till någon saltvattenshandlare med tanke på frakt/bilkostnad ;)). Tänk på att inte köpa för stor förpackning salt då det verkligen kan suga fukt från luften o bli hårt och klumpigt, jag brukar köpa 4kg förpackningen o genast tömma över den i en stor lufttät burk.

Olika koraller gillar olika mycket cirkulation så det kan vara svårt att säga lite generellt om du behöver en till pump, men cirkulationspumpar är ju inte så dyra om du skulle märka att du behöver någon mer :smiley20: jag gillar Tunze Nanostream den lilla räcker till 55l, sen tycker jag att vissa powerheads kan vara lite jobbiga med att det inte blir någon spridning på cirkulationen utan bara en skarp stråle, men det kan ju skilja mycket mellan olika pumpar. Men jag skulle skaffa i alla fall en pump till så du kan ha en kvar i karet när du blandar salt (till saltblandning gillar jag sj powerheads).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...