Gå till innehåll

Byta rör eller köpa LED


Johan E

Rekommenderade inlägg

Hejsan,

Jag har ett Akvastabil 360 som är 130 cm långt och 55 cm högt. Djupet är 50 cm. Använder idag originalrampen med 4st 54w T5. Dessa behöver nu bytas och då överväger jag om jag ska gå på en LED ramp istället. Ett tillkommande skäl är att det är så svårt att komma åt i akvariet med den heltäckande rampen. Det blir också för varmt i akvariet om jag låter den stå stängd och att ha den i öppet läge är ganska fult dessutom.

Vilka fyra rör ska jag välja om jag forstätter med samma ramp?

Utbudet på LED är idag ganska stort och det mesta verkar bra även om det är ganska dyrt. Det som jag tycker är svårast när man försöker jämföra är vilka som skulle klara att lysa upp hela mitt akvarium. Av vissa typer tycks jag behöva två. Många av er på forumet har djupdykt i detta förstår jag. Jag skulle vara tacksam om ni kan ge mig några konkreta råd....?

Idag kör jag mest LPS och mjukisar samt en Montipora men jag vill helst ha ljus nog att köra stenkoraller om jag byter belysning.

Tacksam för goda råd

Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...