Gå till innehåll

MH höjd över vattenytan


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Var i en spotligth-butik idag och de hade några armaturer som de haft till demo, de var kraftigt nedsatta. De var för hallogenlampa men det är samma fattning som till MH och de måste kompliteras med eletronik för MH. Mitt akvarium är 60 cm högt, hur högt över vattenytan kan jag sätta en 250W MH utan att jag tappar för mycket ljus. Skulle det funka med en 50-60 cm?

Mina andra mått är 80 cm djupt och 150 cm långt, räcker det då med 2 stycken?

/Janne

Ändrad av Janne den 2003Oktober22 kl 20:34

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ca 20cm ovan ytan brukar vara lagom.

__________________

Il be back!

Niclas

450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fast det beror på reflektorn i spotten (hur många grader den sprider ljuset på). Är det enspott så blir vinkeln liten och därför blir det svårt att ha dennära vattenytan då den bildar en pelare av ljus och är inte bredstrålig. Om det inte är en spott med ställbar optik (dessa är mycket dyra) så blir det svårt att använda det till det ändamållet (du kan använda det om du vill belysa en pelare eller två och ha resten av akvariet belyst med rör kanske).

MVH

Simon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kanske var lite vårdslös när jag sa spotlight, den innerhåller ingen optik eller är rund. Den är mer bredstålande, platt och rektangulär med flärpar så man kan maska bort ljuset. Skall ta reda på spridningen, jag var mer orolig om ljuset skulle räcka ner i akvariet om jag sätter den högre än normalt. Efter lite mer mätande så kan jag tänka mig gå ner til 40-50 cm över vattenytan.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att det kan bli svårt att få tillräckligt med ljus i burken med denna höjd ovan ytan, särskilt eftersom din bur är 60cm hög. Klart det beror ju även på vad du har i burken förståss...

__________________

Il be back!

Niclas

450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan bara hålla med Niclas. En 250 watts MH blir lite för "klen" med en sådan höjd över akvariet. Jag tror inte ens att 400 watt skulle räcka på den höjden.

//Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okay, jag kan förstå att det är trögt för ljuset att gå igenom vatten men lite luft.

Vad är det som är problemet:

- Är det spridningen av ljuset?

eller

- Att ljuset går igenom 30 cm extra luft?

eller

- ???

Om det är spridningen, så borde det gå att få till med reflektorn?

Om det är 30 cm luft, fungerar det verkligen inte med mer effekt?

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen så tror jag att det skulle gå med 400W, men det är ju bara jag som tror detsmiley2.gif.

Jag kan försöka att ta med en luxmätare (har sånt på jobbet)hem och mäta på lite olika avstånd från en 250-wattare så får du i alla fall en uppfattning om hur mycket det minskar genom luft. (Jag vet inte om jag vågar att stoppa mätaren i en påse under vatten då apparaten är lite dyrsmiley1.gif).

Ska försöka att hinna med det till helgen.

MVH

Simon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vist blir ljuset svagar ju högre du sätter amaturen men det är ju efter din egen smak du sätter lampan man behöver ju inte ha fullbelysning på botten plasera lite mindre ljuskrävande koraller längre ner.

Det kommer ju inte direkt bli mörkt på botten endå det blir nog samma styrka som om du kör med lysrör skulle jag tro men prova få du se

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jimmy kom emellan men det förstår ni väl.

Det vore ju snällt. Men får vi inte spidningsproblemet då?

din armatur är gjord för att sitta 20-30 cm över ytan och

när man kommer 40-50 cm ifrån så börjar den sprida för brett

och tappar intensitet. Men man kan ju se hur mycket man tappar

med reflektor som sprider för mycket. Men då är frågan hur mycket

har man att hämta med rätt reflektor? Lekmannamässigt så tror jag

att reflektorn betyder rätt mycket, vem har inte plockat sönder en

ficklampa när man var liten.

/Janne

Ändrad av Janne den 2003Oktober23 kl 14:35

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Janne om att reflektorn gör mkt,det är dessutom upptaget i en artikel på http://advancedaquarist.com/index/

Se Analyzing Reflectors...inte för att jag fattar mkt av artikeln dock,känns bara allmänt rörig och svårfattad.

__________________

MVH Samuel

- Läst mycket som KAN vara rätt men vet väldigt lite som ÄR rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, reflektorn är det mest avgörande i sammanhanget (styrkan så klart också). Jag kan försöka att köra värderna genom ett belysningsprogram, men det är inte säkert att armaturtillverkaren har data på reflektorn upplagda på deras hemsida (det är bara större armaturtillverkare som har det oftast).

Annarsså kan man räkna för hand, om man mäter i viss pukt så avtar ljuset med kvadraten. Vad är det för armatur?

Hur som helst så ska jag försöka mäta på min Arcadia till helgen. Jag menar om man mäter rakt under så blir värdet nästan samma oberoende av armaturtyp, det är när man kommer lite i vinkel som det skiljer.

/Simon

Ändrad av simon den 2003Oktober23 kl 15:08

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ska bli kul att få se resultatet av dina mätningar, tackar och bugar. Jag ska ta reda på vad det för armatur imorgon, blev tvungen att hjälpa min sambo med bilen idag, hon fick motorstop och kom inte hem(det räckte med startkablar).

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, nu har jag mätt det.

Jag har en arcadia armatur 2X250 + 2X30 Watt. När jag mätte så gjorde jag det bara på enkel MH dvs 1X250W. Lampan är på 10 000 Kelvin och är körd i 3-4 månader tror jag (köpte begagnat).

Tyvärr så kunde jag inte mäta närmare än 32-34cm från armaturen då luxmätaren jag lånade från jobbet är graderat till 20.000 Lux.smiley11.gif

Hur som helst så kan du i alla fall se hur ljuset avtar på en 250-wattare, mätningen skedde rakt under:

33 cm = 20 000 Lux

40 cm = 17 000 Lux

50 cm = 12 500 Lux

60 cm = 9 200 Lux

Om man utgick några (upp till 12)cm från centrum av armaturen (om man betraktar den framifrån) till vänster eller höger av den så ökade Lux-talet med upp till 1000 Lux. Om man flyttade mätaren 5-10 cm till respektive i från sig själv så minskade Lux-talet med 500-1000 lux. Det betyder att reflektorn är konstruerad så att den skall sprida ljus mest på sidorna av ljuskällan.

Hoppas att det kan hjälpa dig att välja rätt armatur. Det var synd att mätaren bara var graderad till 20 000, då jag lästa någonstans att vid ekvatorn på en molnfri dag vid vattenytan kan luxtalet överskrida 100 000 Lux. Det skulle betyda att du får köpa dig en ganska kraftig armatur.

Är det något du undrar över (när det gäller mina amatörmässiga mätningar) så är det bara att fråga. Jag har mätaren hos mig över helgen.

MVH

Simon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Simon!

Intresant läsning, en halvering av ljusmängden från 33 - 60 cm.

Det trodde jag aldrig, jag får kompromissa med höjden.

MH-lampor som jag har och kan prova med är 3 * 150W och en 250W.

Jag tror jag kommer att prova med 30 cm över vattenytan och

3 * 150W i framkant riktat snett bakåt och 250 i mitten.

!<----------- 75cm ----------->!250W!<----------- 75 cm ----------->!

!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ser bra ut! Det måste räcka.

Även om mängden av ljus alldrig (nästan) blir den samma som i naturen så blir det fullt tillräckligt för det mesta ändå. Vad jag menar är att korallerna som vi köper lever på kanske 1-5m djup och det borde väl motsvara vad vi kan skapa i ljusväg på våra 20-50cmsmiley4.gif.

MVH

Simon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör idag utan något skyddsglas framför MH lampan, får jag problem med för mycket UV då? Måste jag t.o.m. ha något specialglas mot UV.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror på vad du har för lampa har du den sorten med skruv sockel så behöver du inte något skyds glas.

Har du den dubbel fattade lampan så måste du ha det och ja det är ett specielt glas som skyddar mot uv strålning.

Din glas mästare kan nog fixa sånt glas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...