Petter N Postat 19 december 2012 Dela Postat 19 december 2012 Vad jag gillar mest med saltvattensakvarium är att mam kan bygga upp ett litet ekosystem. I akvariet finns en mångfald av olika arter och tusentals indivder. En stor del av detta är den levande stenen. Ofta innehåller denna en mängd djur och växter som du inte räknat med. I min värld är detta underbart. Ibland får man med sådant man inte vill såsom glasrosor eller en halvmeter stor mask, men oftast är det just de objudna gästerna som verkligen gör akvariet intressant. Härunder kommer en uppräkning av livsformer som jag fått med när jag lagt i levande sten i akvariet. Jag är nyfiken på andra erfareheter av objudna gäster och vill gärna höra vad ni har hittat i era stenar och vd som varit problemgäster och vad som varit trevliga besök.KrabborTerminatorkrabba (Actaeodes tomentosus)Krabba (oidentifierad art)MusslorBarbatia fuscaRörmaskarBispira spSerpula spBorstmaskarEurythoa spSjöstjärnorAsterina spOrmstjärnor (Ophiurodiea)SnäckorHipponix spCerithium spNerita spTurbo spNassarius spHomalopama pilulumKoraller/anemonerProtopalythoa spParazoanthus spHeliopora coeruleaGlasrosor (Aitiptesia sp)AlgerCaulerpa brachypus f. parvifoliaCaulerpa racemosa f. cylindracaeCaulerpa racemosa f. turbinataCodium spongosiumHalimedia opuntiaDet var nog allt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Petter N Postat 19 december 2012 Författare Dela Postat 19 december 2012 Man ska inte skämta om stora maskar. Satte mig vid akvariet och såg en Eunice sp. 01 titta fram. Röd och fin. Problem? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
hagbard Postat 19 december 2012 Dela Postat 19 december 2012 På ca 8,5 kilo sten fick jag med: Borstmask,astreasjärnor,ormstjärna svart,några sorts förvuxna dafnier,en liten flik caluerpa,någon sorts speedy gonzales lus som kutar runt blixtsnabbt på stenen.Även nån nakensnigel mini..någon sorts knapp som nu börjar föröka sig..tror det är en ej önskvärd giftig sak(skit också!)...Någon sorts rörmask som är tunna som hårstrån!Även lite cyano som inte är så hippt!Höll på att glömma den misstänkta glasrosen som dock är ett minne blott nu...något har gett sig på den eller också har den dött av svält Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.