Gå till innehåll

Objuda gäster från andra sidan jorden


Petter N

Rekommenderade inlägg

Vad jag gillar mest med saltvattensakvarium är att mam kan bygga upp ett litet ekosystem. I akvariet finns en mångfald av olika arter och tusentals indivder. En stor del av detta är den levande stenen. Ofta innehåller denna en mängd djur och växter som du inte räknat med. I min värld är detta underbart. Ibland får man med sådant man inte vill såsom glasrosor eller en halvmeter stor mask, men oftast är det just de objudna gästerna som verkligen gör akvariet intressant. Härunder kommer en uppräkning av livsformer som jag fått med när jag lagt i levande sten i akvariet. Jag är nyfiken på andra erfareheter av objudna gäster och vill gärna höra vad ni har hittat i era stenar och vd som varit problemgäster och vad som varit trevliga besök.

Krabbor

Terminatorkrabba (Actaeodes tomentosus)

Krabba (oidentifierad art)

Musslor

Barbatia fusca

Rörmaskar

Bispira sp

Serpula sp

Borstmaskar

Eurythoa sp

Sjöstjärnor

Asterina sp

Ormstjärnor (Ophiurodiea)

Snäckor

Hipponix sp

Cerithium sp

Nerita sp

Turbo sp

Nassarius sp

Homalopama pilulum

Koraller/anemoner

Protopalythoa sp

Parazoanthus sp

Heliopora coerulea

Glasrosor (Aitiptesia sp)

Alger

Caulerpa brachypus f. parvifolia

Caulerpa racemosa f. cylindracae

Caulerpa racemosa f. turbinata

Codium spongosium

Halimedia opuntia

Det var nog allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På ca 8,5 kilo sten fick jag med: Borstmask,astreasjärnor,ormstjärna svart,några sorts förvuxna dafnier,en liten flik caluerpa,någon sorts speedy gonzales lus som kutar runt blixtsnabbt på stenen.Även nån nakensnigel mini..någon sorts knapp som nu börjar föröka sig..tror det är en ej önskvärd giftig sak(skit också!)...Någon sorts rörmask som är tunna som hårstrån!Även lite cyano som inte är så hippt!Höll på att glömma den misstänkta glasrosen som dock är ett minne blott nu...något har gett sig på den eller också har den dött av svält

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...