Gå till innehåll

Ozon


Robert Lennqvist

Rekommenderade inlägg

Gör en egen tråd av ozonfrågan.

Har en Tunze 3115 skummare. Den är ju recirculerande och proteiner mm diffucerar in i den m h a osmotisk verkan. Då passerar ju i princip inget akvarievatten genom skummaren. Vad ger ett ozontillskott för fördelar i en sådan skummare? Har läst nånstans att ozonet även är gynnsamt för den elektrokemiska effekten då proteinerna binds till bubblorna.

Vattnet kommer ju inte passera genom skummaren i avsevärd mängd så jag antar att ozonet inte kommer att ha möjlighet att ta kål på bakterier mm i vattnet?

Nån som har en kommentar till det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte för att jag vet nått om just den skummaren men inga proteiner i världen "diffucerar" nått vidare med osmotisk verkan. Tror nog bara du blandat ihop vad som stod i texten. Men jag antar att den funkar som alla andra skummare med venturi munstycke och då pumpar du in vattnet i skummaren med en pump.

Det enda som begränsar ozonanvändandet är om plasten i skummaren tål det eller ej.

Ta och kolla på tunzes hemsida vad de säger om det eller fråga Roger Vitko på reefcentral (tunze usa) så ska det nog klarna lite.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var av Roger på www.reefcentral.com som jag fick informationen om att comline-serien är recirculerande och att det är en osmotisk verkan som får proteiner mm att ta sig in i skummaren. Såg på konstruktionen att den i princip loopar allt vatten internt och trodde att det saknades nån del, så därför ställde jag frågan på reefcentrals Tunze-forum.

Bifogar ett par trådar om nån är intresserad av att läsa.

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=61434&highlight=3115

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=204691&highlight=3115

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, det måste ju bli någon form av vatten byte i skummaren,antar att det sitter ett perforerat rör under skummaren,att det recirkulerar är att annars är hela akvariet fult av luftbubblor,den suger tillbaka över flödig luft.Mvh Stefan Ps det passerar den vatten mängd som går in i skummaren

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En viss liten mängd vatten drar den säkert in, men inga avsevärda mängder. Har gjort en liten skiss på hur skummaren är uppbyggd i genomskärning. Det finns två öppningar in i den, där de svarta pilarna pekar. En viss mängd vatten drar säkert pumpen in vid den nedersta pilen. Vid den övre pilen kan troligtvis en viss mängd vatten tränga ut. När man kör skummaren brukar det komma ut små bubblor vid den övre pilen, det är dock inte med något högt flöde. De sipprar mer ut och stiger omedelbart upp till ytan. Av det drar jag slutsatsen att det inte är något vattenflöde att tala om, för då tycker jag att vattnet skulle föra med sig bubblorna i en bit ut från skummaren innan de stiger.

Det är detta som gör att jag funderar på vilken fördel det är att tillsätta ozon till en skummare som arbetar med den här principen?

Bidrar ozonet till att själva skummningen blir mycket effektivare?

Någon bakteriedödande effekt att tala om kan det knappast bli då inte avsevärda mängder vatten passerar skummaren...?

Vill inte vara tjatig, men om nån har ett svar så är jag tacksam :)

/Robban

post-1450-14468912118801_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja där ser man! :smiley9:

Ozonet kommer iaf att oxidera de organiska föreningar som tar sig in.

Jag har för mig att det påverkar hur de fäster sig mot luftbubblorna så att mer material följer med upp. Kommer inte riktigt ihåg hur det funkar, men det borde hjälpa till även i denna skummaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde en sökning med ordet "ozon" på forumet och ser att det har förekommit vilda diskussioner i ämnet tidigare :)

Men det var en hel del matnyttig läsning. Kontentan är dock att Tunzes comline serie inte är lämpade för ozontillsats i större mängder än 3 mg/l och det är endast avsett som akut åtgärd om man får problem med amoniak och nitrit (enligt Tunze själva). Verkar dock finnas många fördelar med ozon, men dessa tyngs delvis ner av att det är lite pyssel att få till ett säkert arrangemang med tillsatsen.

Inser i alla fall att det inte är något som jag kommer köra med från början. Ska satsa pengarna på ett rejält UVC istället!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest NoName
Gjorde en sökning med ordet "ozon" på forumet och ser att det har förekommit vilda diskussioner i ämnet tidigare :)

Men det var en hel del matnyttig läsning. Kontentan är dock att Tunzes comline serie inte är lämpade för ozontillsats i större mängder än 3 mg/l och det är endast avsett som akut åtgärd om man får problem med amoniak och nitrit (enligt Tunze själva). Verkar dock finnas många fördelar med ozon, men dessa tyngs delvis ner av att det är lite pyssel att få till ett säkert arrangemang med tillsatsen.

Inser i alla fall att det inte är något som jag kommer köra med från början. Ska satsa pengarna på ett rejält UVC istället!

Detr tycker jag låter mkt förnuftigt! Glöm inte att köpa massor av sten först så kommer det att bli en fröjd! ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...