Gå till innehåll

Hökfisk?


elNico

Rekommenderade inlägg

Jag o pojken va nere hos Bengan i veckan, han blev tokig i en långnosad hökfisk(Oxycirrhites typus)...

Frågan e om mitt kar duger till det? Jag syftar på storleken då förstås, 90 liter.

Det verkar va en rolig firre, nån som har erfarenhet o vill dela med sej?!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

klippt från http://www.marinedepotlive.com/543594.html

The Longnose Hawkfish prefers a tank of at least 20 gallons with plenty of places to hide & swim.

20 gallon = 75 liter.

& hur får man både stor simyta & mycket gömställe i ett 75 liters ?

Så du säjer att det e för litet? Eller ska man tro på marinedepotlive som anser 75 liter duger!

Kan ingen annan komma med ett roligare svar;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Marinedepot skriver så om i princip alla fiskar har jag för mig.

Hökfisken är ingen särskilt aktiv simmare. Den ligger mest stilla. Den är dock glupsk och kan gärna äta småfisk eller räkor.

Jag tror inte storleken är det du främst ska oroa dig för... snarare om ditt akvarium klarar av belastningen från en glupsk fisk. Har du rätt medinvånare och bra skumning/filtrering så ska det nog gå bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Dykaren (och ni andra!) Just nu har jag bara min gamla Sanderskummare, den e nog inget vidare egentligen. Får väl vänta tills jag tar ur tummen o investerarar i en riktig skummare, har tänkt att byta till ett större kar.

När tanten "vill ha" en ny fisk har jag inga problem med att säja nej; det e värre med pojken....han e inte bortskämd, bara omtyckt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej,

har haft denna tokroliga fisk två gånger. är väldigt förtjust i den. den ¨satte¨ sig på en sten för att sen susa vidare till nästa för att spana läget där.

jag hade den i ett 600 liters kar och det är väl klart att ju större kar desto bättre. som någon nämnde tidigare så hoppar den tyvärr gärna...två gånger för min del och det räcker!

för några veckor sedan var jag hemma hos en bekant som har ett ca 3000 liters rev akvarium. där har han bl a ett par av denna hökfisk. min bekant putsar glaset utifrån med en trasa och de jagar trasan genom glaset tills de är utmattade. (för övrigt odlar han upp fisk, lite av varje bl a clarkii, kan kanske skicka ett videosnutt senare)

en kul fisk med andra ord. fast bara med täckglas.

mvh, vili

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...