Gå till innehåll

Hjälp mig med artemia uppfödning... snälla


saltatrox

Rekommenderade inlägg

Har kört min första kull och det sluta inte som jag ville.

Det är förta gången jag gör det här och jag handlade en JBL eggkläckare.

Jag blandade eget saltvatten på 1,020 salthalt, använde mig av osmos vatten.

Köpte sen artemia som dom kalla NPG 250 som skulle vara bäst.

Allt gick bra tills 3 dan när jag trode man skulle dosera artemo fluid tills vattnet blev grön,

fortsatte med det till 4 dan - vänta tills vattnet blev genomskinligt mellam matningen.

Tyckte det var lite svårt att så exakt när man skulle mata tyckte jag men ungefär 2-3 gånger dan.

Jag sängte luftflödet för hela familjen gnällde att det lät för mycket.

Hälde i lite artemia i stora karet varge dag tills 4 dan när allt vart brun gegga och luckta gorilla.

Hadde 24 grader varmt.

Hjälp mig, var sprack det.

Har ju förberätt med ett yngelakvarium så att artemian ska kunna växa.

Gjorde jag ett fel eller var det en hel klase..

Mvh Thomas. PMa mig gärna, tack

Ändrat av saltatrox
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Artemia skitar ner rätt bra grymt mycket bakterier på "äggen" systorna. Byt vatten se till att du har fint bra vatten till dem. Dem stora du sedan får upp bär sedan "äggen" på bakpartiet och släpper dessa och levande småttingar simmar runt. övermata inte.

Själv tycker jag inte det är värt att odla då dem tappar massor näring redan dag 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi låter våra bli upp mot en vecka ibland. Får stå med bubblor och lite blandad korallmat, typ fytoplankton. För att byta vatten kan man hälla dom i vit finmaskig håv och sen ner i nytt vatten.

Vill man vara mer noggrann kan man hälla upp allt i en mindre hink och låta äggskal/okläckta ägg sjunka till botten och så suger man ju de levande som samlas ovanför. Dessa sätter man i nytt vatten och matar. Ju högre densitet av artemia du har desto fortare går det för vattnet att bli dåligt.

Vi avkapslar våra ägg(med klorin :) ) innan vi sätter dom i kläckaren , så det kan kanske skilja sig om man kläcker utan att göra det.

Lycka till!

Mvh

David

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...