Gå till innehåll

begagnad sten


Guest

Rekommenderade inlägg

Vad är det igentligen folk är så rädda för?

Alltså "Ny"sten är ju knappast ny den heller. Ny sten vill inte jag ha i karet inte ett liv i den:)

Om man tar sten vad spelar det för roll om den varit i ett kar hos privatperson ??

Om man nu köper sten av en person som ej medicinerat karet ett väl fungerande system så borde väl den vara minst lika bra som vilken LS som helst?

I vissa fall kan man behöva plantera in lite hoppkräftor och annat.

Om man kikar och stenen inte är fullskiten med segment och glasrosor så tror den är lika bra som vilken sten man köper i butik som helst???

Är väldigt funderas till varför beggad sten skulle vara så oroande?

Köpt sten frun butik som jag fått lakar ur lika så beggad vise versa. köpt jätte fin från butik samt beggad ser inte problemet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sett någon annons det står !

Ls säljes : medicinerad och full med fosfat !

Aldrig någonsin sett någon sälja sten som varit i ett kar dom haft koppar i . Borde ju hänt någon gång , men kan man se karet och mäta innan ser jag inga problem .

Dock säljs stenen ofta i slutskedet när man sålt fisk/koraller osv och står i en tunna med cirkulation .

Tror dock många startar med beg sten för att spara uppstart och kanske inte har erfarenhet att bedöma stenen + testa vattnet .

Inte så roligt att starta upp och inse efter 6 månader när man kämpat på, att felet har varit stenen .

Beg sten kan vara suveränt men som nybörjare kan det bli det dyraste misstaget i början !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo helt klart håller med till viss del. Många drar ju beggad sten som kass köp inte va du en gör. Det är väll mest det jag vill få fram. Drar man ett snabbt vatten prov och kollar på stenen. Man kan ju ta med sig någon som vet va man skall kika på?

Om ett system vatit igång 1år och stenen är brun utan minsta algen eller full med cyano ska man ju inte köpa den.

Jag är för beggad sten. Dock kör jag alltid stenen i någon typ av balja (badkaret) frugan blir sur men det får man ta sedan efter 1 vecka så mäter jag värdena är dem innom ramen så kör jag dem i systemet har fungerat varje gång. Köper man lite sten kanske 5 kg är ju badkaret onödigt men då passar hink.

JAg ser inget problem med "beggad" sten. All sten är ju beggad hur man en vrider på det hehe. Finns bara mer eller mindre bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...