Gå till innehåll

T5, någonting att ha?


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

För tilfället kör jag med 4 st vanliga rör, men blev nyligen lite nyfiken på T5 rören som alla snackar om. Märker man någon större skillnad om man skulle bytat upp sig? Snyggare ljus? Är dessa rör ett mellanting mellan vanliga rör och MH? Var kan man beställa ifrån?

Tack på förhand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För min del köpte jag mina IKS T5 från Korallfisken i Linköping. Men simontorp som är en av våra största grossister, har nu även Deltecs sortiment. Deltec har, enligt uppgift,en utmärkt T5 armatur som du kan köpa i de flesta akvarieaffärer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag byggde min själv med delar från en takarmatur. Ett av driftdonen köpte jag på elbutiken på Klostergatan för runt 600:-. Lysrören har jag köpt på akvarieudstyr. De har ganska mycket T5 armaturer och rör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Christian: Låter komplicerat smiley1.gif. Jag är inte så kunnig inom elektronik och skulle förmodligen inte klara av att bygga själv. Ibland så önskar man att man bara hade varit lite kunnigare inom detta område.

Har hittat T5 armaturer för ca 1750 - 1900kr. Tycker att detta är ett fruktansvärt pris, med tanke på att armaturen ser så liten och klen utsmiley17.gif. Är det mycket svårt att bygga en egen T5 armatur? Tar det mycket tid?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 2x54watts armatur från Arcadia med 2st 15000Kelvins lampor.

Känner mig nöjd men ändå inte 100% ljuset ser mörkare ut ändå men då HM lampan tänds blir det jätte bra ljus. men blev bättre ändå efter att reflektoerna kom på plats

Vet ej om det är T5 rören som gjort sitt för korallerna ser kompaktare å tätare ut mellan polyperna å min stenkorall Gallaxea var brun å hängig under många månader men nu har den fått sin gröna lyster tillbaka smiley17.gif

Köpte det hela i från Akvarieudstyr

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med dig jimmy! Visst skulle jag hällre lagt pengarna på en MH om inte "driftkostnaden"/elpriset hade varit så högt i dagens tider. Om man är student så försöker man gärna att hålla dessa nere på en låg nivå. Så jag anser att T5 är ett bra val för mig. Har hört att man ska klara hålla en hel del stenkoraller också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För min del har jag både MH och T5, men enligt de som kör bara med T5 så skall det gå att ha stenkoraller. Har som sagt inte provat själv.

__________________

MVH Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...