Gå till innehåll

Alger på min Montipora!?


MrJLundin

Rekommenderade inlägg

Hej, jag har fått alger på min Montipora, det är korta gröna alger och ser ut som ett ludet täcke.

Har kollat mina vattenvärden och fosfaten ligger på 0,2 och nitraten ligger på strax under 5 vilket känns ok.

Så till min första fråga, vad är anledningen till att det växer där? Ngn teori?

Min andra andra fråga, tips på att få bort det? Trodde först mina turbosar eller iaf min Salarias skulle äta det, men inte :/

Tacksam för svar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fosfat på 0.2 låter ju högt i mina öron, sen det är rätt normalt med algtillväxt på delar av koraller som nyligen dött, för att alger skulle växa nånstans där korallen lever vore väldigt osannolikt, antagligen beror denna tillväxt på att när korallen dog där algerna växer till så frigjordes näringsämnen till skelettet som göder algerna... Men vid 0.2 i fosfat kan kan man ju få rätt god algtillväxt vart som... Vad jag brukar göra om alger växer på koraller(skelett) är att klippa bort de delar där algerna växer, brukar läka snabbare då..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack så mycket för svaret!

Det låter som en logisk förklaring, då denna fick ligga med väldigt lite ljus innan jag fick tag på korall-lim.

Jag får nog gå och köpa mig ett nytt fosfat-test, för detta är det lägsta fosfatet jag haft sedan jag startade karet.. Och innan hade jag lite alger på bakre sidan av karet, men nu är dom borta helt. Har några macroalger, men dom har inte växt så mycket det senaste heller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...