Gå till innehåll

Tankar kring omstart av mitt kar


kladd3

Rekommenderade inlägg

Efter nu en längre tid brottats med en väldig invasion av gröna håralger som jag inte blir av med så tänkte jag att det kanske vore dags att göra en liten omstart av karet för att under omstarten manuellt kunna borsta bort algerna med hjälp av någon form av borste.

Skulle vilja lyfta lite funderingar kring själva omstarten här i för att kunna undvika att göra några dumma misstag.

Karet idag inehåller inte så mkt förutom

*1 gul kirug

* 1 dvärgkejsare

* 3 clowner

* 1 chromis

* 1 eldräka

* 2 pepparminsträkor

Samt lite 3 st sps koraller

Karet är en kub på 70'70'70

Utrutsningn finns det inte så mkt av men det ser ut som följande

Belysning 250 w MH

Skummare Aquacare 1000V (ny skummare är beställd)

ett fosfatfilter

Så här ser planen ut

vecka 1-2

körs karet med minimal matning samt med ett fosfatfilter med alu och järnbaserad remover. Filtret körs med en genomströmning av ca 9 l vattetn i timman. Vilket betyder att hela akvariumets vattenmängd kan passerar genom filtret på ett dygn. Kan Tycka att bara köra med 9 liters genomströmning känns lite men jag följer bara instruktionerna som kom med filtret. LÅTER DETTA OK ELLER SKA MAN ÖKA GENMSTRÖMNINGEN????

vecka 2-4

Byte av fosfatremover och låta karet gå på.

vecka 5

*Plocka ut all sten och skrubba den ordentligt

*Ta ut den lilla sand jag har och kasta den

*Byta minst 75% av vattnet i karet helst nästan allt vatten.

Sen när detta är gjort så kommer nästa fråga ska man lägga stenen i en mörk hink med bra cirkulation samt fosfatremover i några dagar och försöka svälta ihjäl de algrester som finns kvar???

Eller ska jag bara "kasta" ner stenen i karet och köra med fosfatremover där i.

Sen ytterliga en fundering jag har är vad ska man ha på botten, vilken storlek på sand/sten bör man ha levande eller död sand. Är detta en smaksak eller finns det något som är bättre än det andra och hur djup ska denna sandbedd vara.

Ändrat av kladd3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter nu en längre tid brottats med en väldig invasion av gröna håralger som jag inte blir av med så tänkte jag att det kanske vore dags att göra en liten omstart av karet för att under omstarten manuellt kunna borsta bort algerna med hjälp av någon form av borste.

Skulle vilja lyfta lite funderingar kring själva omstarten här i för att kunna undvika att göra några dumma misstag.

Karet idag inehåller inte så mkt förutom

*1 gul kirug

* 1 dvärgkejsare

* 3 clowner

* 1 chromis

* 1 eldräka

Släng i en städpatrull bestående av några snäckor och eremitkräftor kort efter omstart innan algtillväxten tar fart. Testa att mata mer sparsamt än tidigare. Mät fosfatvärdet för att ha koll ifall det springer iväg. En bra algätande fisk är Salarias fasciatus. Rolig fisk, men kan vara lite elak mot bottenlevande nykomlingar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...