Gå till innehåll

T5 + T8?


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Tjena grabbar! (och tjejer)

Jag har ett akvarium på 85 liter, men ingen belysning. ( Jag har köpt två stycken blåT8 men inte monterat upp.)Jag har tittat på 150wMH men det känns hiskeligt dyrt och lite overkill på 85 liter(?) T5 verkar lite mer överkomligt i pris, med två stycken 24 watts så kommer jag upp i 84 watt sammanlagt, räcker det? Hur är ljusetmed T5? Mycket bättre än T8?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hum...räknar du med nypriset på MH eller? Annars kan du nog få tag på MH för runt 1000lappen begagnat. Har själv 250W MH över mitt 125L...tycker faktiskt inte att det är så farligt ljust,har inte märkt någon reaktion på korallerna ännu dock.

Vad jag vill ha sagt är iaf att en begagnad MH kan nog vara billigare än att köpa ny T5(iaf har inte jag sett någon begagnad sådan armatur ännu direkt)

__________________

MVH Samuel

- Läst mycket som KAN vara rätt men vet väldigt lite som ÄR rätt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag räknar nypris. Tills en 150w begagnad MH dyker upp. Mellan en ny MH amatur med lampa och en T5 amatur med lampakan det skilja 1500 kronor. En ny MH är inte aktuellt just nu, om jag ska ha annat i karet än vattenmed lampor över. smiley17.gif

Ifall en begagnad MH inte dyker upp, ska jag satsa på T5 istället för T8 eller kastar jag mina pengar i sjön då? Är skillnaden mellan T5 och T8 värd den skillnaden det är i pris? Hur många här på forumet kär med T5?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...