Gå till innehåll

Awas Clownhotell


Awa86

Rekommenderade inlägg

För några månader sedan började jag ha uppenbara problem med mina 3 blå jävlar (Chrysiptera cyanea) som jag hade i mitt 170 liters akvarie, de betedde sig så arttypiskt som man bara kan tänka sig och mobbade ihjäl en fisk i taget. Jag skyllde på en massa annat tills jag nästan trodde mig själv, för jag ville inte göra mig av med dem och av någon orsak var de aldrig särskilt bråkiga när jag såg (de var väll upptagna med att ha koll på den stora konstiga akvarieskötarfisken :smiley17:) Men sen dog min goby efter att tag skaffade jag en ny goby det verkade funka bra ända tills jag gick o åt mat, en halvtimme senare var gobyn livrädd o gömde sig vid skummaren, min kardinal hade blivit massakrerad o de blå jävlarna ägnade nu sin uppmärksamhet på att försöka komma åt gobyn eller försöka skrämma clownerna. Jag bestämde mig då för att skaffa ett clownhotell så snabbt som möjligt, för jag gillar fortfarande mina blå jävlar o vill absolut inte göra mig av me dem.

Det var nu ganska sent men jag började i alla fall blanda saltvatten så jag kunde ta ut de blå jävlarna o ha dem i en hink tills akvariet va på plats, nästa dag ägnade jag flera timmar åt o försöka fånga fiskarna med håv innan jag gav upp. Blev tvungen att ta ut stenen en fisk vägrade lämna sitt hål så den följde med ut de andra 2 va mycket värre vattnet var grumligt så man såg inte vad man gjorde, men till slut fick jag ut dem. Sen blev det en stunds svärande till innan all sten var på plats igen.

Kollade runt var ja kunde få tag i akvarie snabbast där blev ja tvungen att förhandla om pris för de ville ha 4 600:- jag sa att det va alldeles för mycket o då gick de plötsligt med på 3 300:- utan vidare förhandling. Fortfarande lite överpris enligt mig men jag kunde få det på 3 dar då så det fick duga. Köpte en btn-bakgrund på ett annat ställe o lite undervattenstorkande silicon. Bokade även inkörd sten på korallfisken (de höll med om att 4 600:- för akvariet va överpris).

De blå jävlarna klarade sig bra i hinken, gobyn förstod snart att de ''elaka'' fiskarna var borta o kom fram men o verkade glad men den hade ett litet sår på sidan från bråket det såg inte det minsta allvarligt ut men en dag hade såret svullnat upp o nästa dag kunde inte fisken simma normalt utan simmade som i en spiral o hamnade upponer hela tiden, klart stressad jag tänkte att det nog var bäst att ''barmhärtighetsdöda'' den men jag han inte ens hämta håven innan den dog.

Vatten va fixat tills akvariet va hemma och btn-bakrunden var samarbetsvillig och gick faktiskt inte sönder någonstans så den fick jag dit på säkert mindre än 30 minuter sen ville jag i säng nån gång så jag hade i stenen, vattnet o till sist fiskarna, jag var lite orolig att det skulle vara för tidigt att ha i fiskarna men stenen var inkörd o jag använde nästan 20 liter gammalt vatten så det blev inte ens några kiselalger.

Sen blev det såklart internbråk mellan jävlarna och de mobbade ganska snabbt ihjäl den minsta men även det är ju arttypiskt så jag var inte det minsta förvånad.

Akvariet har funkat bra ända sen jag skaffade en wg310 skummare o ökade cirkulationen med en till pump fick annars en del detritus som la sig överallt. (avskyr dock ljuset blir helt klart led när jag satt mig in mer i det)

Har jag ångrat att jag skaffade de blå jävlarna från början NEJ trots att jag var nybörjare som inte förstod hur aggressiva fiskar kan vara är de trots allt värda att skaffa men jag kan så här i efterhand ångra att jag inte flyttade dem tidigare för de gör sig helt klart bättre själva.

Grattis om ni orkade läsa allt detta (blir alltid för långa inlägg från mig) skriver mer om koraller o så nästa gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...