Gå till innehåll

Tekniktip för SPS hållning?


AffeAlien

Rekommenderade inlägg

Har inte haft igång mitt kar speciellt länge och hade från början bestämt mig för att bara köra mjukisar och LPS koraller men efter att inhandlat 2st mjukisar och 2st LPS kan jag inte hitta fler mjuka som intresserar mig utan blir mer och mer intresserad av att hålla SPS och LPS koraller.

Så då till frågan vad behöver jag mer för att kunna hålla dessa relativt enkelt. Som nybörjare tänker jag inte kasta mig över några svåra varianter.

Karet är på 380L med ca 128L sump

Teknik jag har redan är

Skummare Bubbelmagus NAC6

Fosfatreaktor Deltec FR509

3 kanalig Doserpump för balling light

streamerpumpar 2 x tunze 6045 (4500L/H)

Returpump New jet 3000 (3000L/H)

Först och främst tänkte investera i en Razor ramp för att få nog med ljus. Sedan har jag sneglat en hel del på Biopellets och att köra det. Frågorna som då dyker upp är ska jag skippa fosfatremovern i så fall och kan jag då använda reaktorn jag har till pellets?

Kol är det nått som behövs när man kör SPS med tanke på mer nässelgifter eller annat?

Nått jag inte tänkt på som ni mer erfarna saltisar har förslag på eller något jag investerar i som är onödigt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle inte krångla till det speciellt mycket, stabilitet är bland det viktigaste med SPS.

Biopelletsen avråder jag från av personlig erfarenhet, dom funkar bra för vissa men orsakar elände o strul med koraller för andra.

Det är inte heller helt enkelt för en nybörjare att bedöma en kolkällas påverkan på koraller, när det är uppenbart att nåt är fel så kan det ha gått väl långt.

BP är effektivast mot nitrat och man behöver ofta komplimentera med remover(nåt som även tillverkaren av originalvarianten rekommenderar).

Man får ett skevt förhållande mellan fosfat och nitrat där nitraten bottnar, nåt som lätt händer med kolkällemetoder.

Metoder som Zeovit kompenserar med aminosyror, men det är i princip nitratersättning.

Om nitraten är väldigt låg så påverkar det även tillväxten, brukar synas bäst på Montiporor.

Jag skulle föreslå att du håller dig mellan 2-5 med nitraten.

Flöde är viktigt för sps, helst varierande indirekta flöden och med en bra omsättning på 40-70ggr volymen.

Man får anpassa lite efter placering av koraller och aquascape.

Nässelgifter är mer ett problem med mjukisar som sarcon och liknande, har du nog med LPS så kan dom släppa en del dom med.

Kol är inget jag ser som ett måste men jag använder det även om det är i lite lägre doser.

Det som ger mest verkan i mitt högbelastade odlingskar är vattenbyten, 20-25% i veckan men det beror på belastningen.

Skippar jag vattenbyten så märks det...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...