Gå till innehåll

Pallettkirurg sjuk


Hoyt

Rekommenderade inlägg

Behöver lite råd

Köpte en pallett kirurg för ett tag sen. Fick lite vit prick, försvann, kom tillbaks. Och nu har den rätt mycket, plus att Ena ögat har bara liksom ploppar ut/upp. Typ vätske fyllt. Generellt så beter hon sig vanligt. Äter mycket, simmar normalt.

Va har hänt med ögat liksom?

Jag tänkte först att ja skulle avliva den men sen tyckte ja inte att hon verka lida av det, så de kanske finns nån botemedel?

Tacksam för hjälp!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Behöver lite råd

Köpte en pallett kirurg för ett tag sen. Fick lite vit prick, försvann, kom tillbaks. Och nu har den rätt mycket, plus att Ena ögat har bara liksom ploppar ut/upp. Typ vätske fyllt. Generellt så beter hon sig vanligt. Äter mycket, simmar normalt.

Va har hänt med ögat liksom?

Jag tänkte först att ja skulle avliva den men sen tyckte ja inte att hon verka lida av det, så de kanske finns nån botemedel?

Tacksam för hjälp!

Det finns något som kallas exoftalmus (som egentligen bara betyder svullna ögon) som orakas av bakterier, svamp eller virus. Den enda behandling jag känner till är med kopparsulftat och det vill du inte ha i akvariet. Är också svårbotat även vid medicinering. Jag skulle istället försöka med ett större vattenbyte och låta fisken vara. Blir den sämre avliva den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan de smitta?

Alltså svullet. De e mer uppblåst med vätska! Typ sånna ögon som man kan köpa o sätta på saker, det ser ut som man har klistrat på ett sånt på honom. Ser riktigt mysko ut. Men i övrigt på fisken kan ja inte säga att den lider. Men har svårt att tro att de e skönt med ett sånt ögo.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar som som Doris andra öga oxå har blivit lite större. Men det andra gick ner och såg mycket bättre ut redan dagen efter. Och hon ser bara bättre och bättre ut efter varje dag.

Så jag lät bara henne få tid.

Dock satte ja upp en spegel för att uppehålla min bruna kirurg för han e på henne av och till men nu har han fullt upp med spegeln så det gjorde nog oxå susen. Så får bara ha spegeln uppe tills hon är helt återställd!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du behandlat något?Har du uvc? har du ozon?

Nej, verken uvc eller ozon. Har fått för mej att de tar bort en del bra grejor från vattnet så ja vill gärna försöka köra utan.

Det jag gjorde var att sätta upp en spegel bara. Så min bruna kirurg moppsar sig mot sin spegelbild istället för hepatusen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...