Guest Gäst Postat 3 januari 2004 Postat 3 januari 2004 räcker det att köra vattnet från ytavrinningen till en skummare, eller måste man ha en pump. Citera
Guest Gäst Postat 3 januari 2004 Postat 3 januari 2004 Med risk för att inte fatta riktigt vad du menar så skulle jag säga att du måste ha en pump. Blir riktigt komplicerat att få ett vettigt flöde genom skummaren med ytavrinningsvattnet.__________________Må Peter Citera
Guest Gäst Postat 3 januari 2004 Postat 3 januari 2004 Beror sig helt på vad du har för skummare. Går inte att medela här . Tillverkaren vet. __________________Må Peter Citera
Guest Gäst Postat 3 januari 2004 Postat 3 januari 2004 okej då ska jag kolla upp det, funderar på att bygga egen skummare. Citera
Guest Gäst Postat 3 januari 2004 Postat 3 januari 2004 Om du använder ytavrinningen till skummaren, hur skall du då få vattnet tillbaka till akvariet utan pump? MVH Magnus Citera
Guest Gäst Postat 3 januari 2004 Postat 3 januari 2004 låta det gåvidare ner i sumpen där jag pumpar upp det Citera
Guest Gäst Postat 3 januari 2004 Postat 3 januari 2004 Har ingen skummare, håller på att planera hur jag ska göra. Citera
Guest Gäst Postat 3 januari 2004 Postat 3 januari 2004 Kan vara bra att ha en skummare och veta hur den funkar innan du ställer frågor, eller? MVH magnus Citera
Guest Gäst Postat 3 januari 2004 Postat 3 januari 2004 Klart jag har läst hur en skummare fungerar dock har jag ingen koll på hur stort flöde man bör ha. Är det inte bättre och ställa en fråga extra innan man springer och köper ? Citera
Guest Gäst Postat 3 januari 2004 Postat 3 januari 2004 Det är ju olika funktion på olika skummare. Jag tror inte att du kan hitta någon som kommer att passa in på din ytavrinning. De flesta moderna skummare har en pump som suger in vatten och finfördelar luft i det, dom sitter antingen i eller utanpå karet/sumpen. Men det visste du förståss redan. I vilket fall så blir det svårt att köra en motorskummare direkt på ytavrinningen (vad jag vet). Däremot så går det ju på gamla pelarskummare (om skummarens högsta punkt sitter under akvariets lägsta). Lycka till MVH Magnus Citera
Guest Gäst Postat 3 januari 2004 Postat 3 januari 2004 okej då har jag ej läst om dessa nyare modeller bara om pelarskummare, vad för typ rekommenderas ? planerar för ca 500 L. Citera
Guest Gäst Postat 3 januari 2004 Postat 3 januari 2004 Ska jag rekommendera någon skummare utifrån mina erfarenheter, så tycker jag du ska köpa en med dispergator. Jag har haft motströmsskummare med luftstenar, och det är ett evigt pysslande att få detta att funka optimalt. Nu har jag en Deltec APF 600 till mitt 450 liters kar och jag kan verkligen rekommendera denna skummare. Mvh Beppe__________________450 liters kar med sump på ca 100 liter Citera
Guest Gäst Postat 3 januari 2004 Postat 3 januari 2004 Aqua medic turboflotor 1000 multi, tror jag att den heter. En något billigare skummare som dom flesta som använder än nöjda med. Finns för runt 2000 just nu på aquaristic.net. MVH magnus Citera
Guest Gäst Postat 3 januari 2004 Postat 3 januari 2004 okej det låter ju bra, ska titta närmare på det. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.