Gå till innehåll

skummare


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Med risk för att inte fatta riktigt vad du menar så skulle jag säga att du måste ha en pump. Blir riktigt komplicerat att få ett vettigt flöde genom skummaren med ytavrinningsvattnet.

__________________

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klart jag har läst hur en skummare fungerar dock har jag ingen koll på hur stort flöde man bör ha.

Är det inte bättre och ställa en fråga extra innan man springer och köper ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju olika funktion på olika skummare. Jag tror inte att du kan hitta någon som kommer att passa in på din ytavrinning.

De flesta moderna skummare har en pump som suger in vatten och finfördelar luft i det, dom sitter antingen i eller utanpå karet/sumpen. Men det visste du förståss redan. I vilket fall så blir det svårt att köra en motorskummare direkt på ytavrinningen (vad jag vet). Däremot så går det ju på gamla pelarskummare (om skummarens högsta punkt sitter under akvariets lägsta).

Lycka till

MVH

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska jag rekommendera någon skummare utifrån mina erfarenheter, så tycker jag du ska köpa en med dispergator. Jag har haft motströmsskummare med luftstenar, och det är ett evigt pysslande att få detta att funka optimalt. Nu har jag en Deltec APF 600 till mitt 450 liters kar och jag kan verkligen rekommendera denna skummare.

Mvh Beppe

__________________

450 liters kar med sump på ca 100 liter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aqua medic turboflotor 1000 multi, tror jag att den heter. En något billigare skummare som dom flesta som använder än nöjda med. Finns för runt 2000 just nu på aquaristic.net.

MVH

magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...