Gå till innehåll

Vårat 362l med ca 90l sump


sparrow

Rekommenderade inlägg

Vi har haft lite slängar fram och tilbaka med olika kar, fisk m.m sedan så har man gått igenom missar som dem flesta gjort någon gång skulle jag tro iaf..

Här kommer lite niformation om vad vi kör med idag i vårat kar:

deltec skummare

2st 55*3w 50/50 blå/vit led

fohsban reaktor 150

10w Uvc Deltec

seio propp 500

seio propp 1000

ett pumphuvud på 1000l/h

vi inväntarr en jebo wp-40 wavemaker så vi får bättre cirkulation i karet..

Invånare i karet är:

1 St clownfiskar ocellaris

1 st Paracanthurus hepatus - Palett kirurg (doris)

4st sniglar "turbo"

6st sandvändande turbo snäckor

1st putsar räka

1st sandvändande sjöstjärna !

1st orange sjöstjärna

1St Ctenochaetus striatus - alg ätande

1st Ecsenius namiyei - Black comb-tooth Blennies

1st zebrasoma veliferum (Veliferum)

1st Zebrasoma flavescens - gul kirurg

Sedan har vi som många andra åkt land och rike runt och fixat fraggar och koraller, har dock inte fått letat fram alla namnen på korallerna men det får komma pö om pö iaf :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Jag satte mig och skissade upp en in byggnad til karet då vi fick väldigt mycket ljusspill från våran mh lampa och byggde mig en ställning på karet och tre täck luckor till metallställningen som karet står på som vi målade vit med körsbärs betsade kanter på..

nnu i sommar så har karet varit lite för varmt så vi fick åka och köpa oss en fläckt på claes ohlsson som vi har satt i ställningen riktad ner mot vattenytan för att hålla ner temperaturen...

Den 31/7-12 va vi i lerum och fick köpt oss 2st nya Putsar räkor, 3st gula damseller och 2 st bangaier. Bangaierna gick tyvärr bort dagen efter i koppning :(

Så i går (2/8-13) så vart vi ute på en road trip på kvällen och åkte ner till ppihlstrom och köpte oss 19kg fin ls som vi fyllde upp och jävlar vilken skillnad det blev i karet, känner oss nöjda med det :)

Bilder på allt kommer inom kort komma upp så fort som sedimentet har lagt sig i karet :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fint kar.

Jag är själv i färd med att bygga en ställning på akvariet för att dölja ljusramp osv. vilar eran på akvariet? fräste ni ut ett spår i reglar och byggde sedan med skivor runt? berätta gärna hur ni gjort :) och fortsätt givetvis posta bilder på erat kar.

mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fint kar.

Jag är själv i färd med att bygga en ställning på akvariet för att dölja ljusramp osv. vilar eran på akvariet? fräste ni ut ett spår i reglar och byggde sedan med skivor runt? berätta gärna hur ni gjort :) och fortsätt givetvis posta bilder på erat kar.

mvh

Först tackar :) vårar kar är byggt med förstärkningar i 3 hörn samt tvär stag på mitten, så jag gjorde en ram som va exakt lika stor som karet och drog fast sidorna direkt i ramen, fronten satte jag hörnlist på kanterna och två klackar på insidan som fronten vilar på på ramen och 2 st magneter som håller fast fronten. Ganska enkel konstruktion men den är väldigt stabil genom att front och sidor går ner på karets utsida ca 7-8 cm ner till vattenytan dvs.. Botten bitarna är 3 st lösa bitar med magneter på då ställningen är i stål och även på botten är det frontbiten som har betsade hörnlister. Anledningen till hörnlister är främst för att dölja skärmarna på ett snyggt sätt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har ju glömt att skriva att vi skaffade oss en kalk reaktor i vintras som har stått och väntat på att man skall få den berömda ur röven men i helgen har jag även fixat i ordning denna :) värdena är an så länge bra och det ser ut som om korallerna gillar det då dem har börjat öka i färg igen :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...