Gå till innehåll

Elsanering av karet


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Jag har sista året lag ner en del tid och tankemöda på att ta bort allting som alstrar spänning i mitt kar,dvs.småpumpar doppvärmare och dylikt-eftersom jag upptäckte att det konstant *censur* ns Ca 35 volt i akvariet mätt mot "jord".

Så nu använer jag två magnetic drivepumpar (little giant/Iwaki) som inte har någom mekanisk koppling mellan motor och pumphus (el/vatten).

Nån som har några teorier om detta,eller är jag helt ute och cyklar?

Jag vet att korallodling "dopas" med svagström till metallgallren som fragmenten placeras på , men det tror jag har mer med mineralvandring att göra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag avände tidigare ground probe (fick äntligen användning för min vigselring), men, egentligen kvarstår huvud problemet,pumparna alstrar ju fortfarande ett elektrisk kraftfält runt sig.

Det känns lite grann som att bota symptomet men inte själva orsaken,eller?! mvh Leffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det bästa vad jag läst är att köpa en cykeleker i titan koppla denna sedan till ett uttag som är just gjort för att jorda saker.

Två plaststift istället för metall som vanliga uttag

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet att i en tidigare diskution om detta (tror det var på denna sida) så var det någon som skrev att man helst bör gjorda mot tex en kallvattenledning i stället för jorden i ett eluttag. Jag vet inte varför, har själv inte riktig koll på det här med el, kanske någon annan vet om det ligger något i detta eller om det bästa är att stoppa ned en titaneker i vattnet och koppla denna till jorden i ett eluttag.

Wrang, hur fungerar ett sådant uttag du menar? Är det kopplat till samma jord i elskåpet som den jorden i ett vanligt eluttag är kopplad till? Eller hur fungerar det?

/Mattias

__________________

720L+150L sump, 3*250w mh, 40w uv, k-reaktor, 165kg ls, cirkulation 8000l/h genom ytavrinning + 3st iks aquastar 3500 genom vavesimulator. Skummare Top fathom 200, osmos.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min kompis skulle gjorda sin dator hadde en plast uttag med plastpluppar ut.

Kanske skillnad med att gjorda ett akvarium å gjorda en elartikel?

Detta uttag fick han tag på en sådan där handleds stöd tilldatorn

Avjoniserings nått...

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

koppla inte något till elementet det kan bli ström bakvägen så att du strömsätter alla element i hela huset och det kan gå illa.

Va riktigt säkra på vad ni gör innan ni börja koppla med stark ström ni är ansvariga om det skulle bli så illa att det blir ström i tex elemet å det händer en olycka så står ni ansvariga det finns dom som är dömda för dråp för att dom lyckades koppla ström till ett element.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jordning känns fortfarande lite grann som att äta Teo varje dag mot kronisk huvudvärk.

Det som jag inte kan släppa är att dränkbara elprylar alstrar läckström eller induktionsspänning,vad det nu kallas på fackspråk. Så det finns ju ett kraftfält runt pumparna hela tiden ,även om man jordar.

Kolla sniglar och andra mollusker,dom sitter ofta på pumphuvuden,troligen för att kraftfältet stör deras orienteringsförmåga att hitta sin naturliga referenspunkt.

Håller med Jimmy om att inte leka hemma-elektriker,kolla med fackman var man jordar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

håler helt med zlackob vist blir det ett magnet fält runt alt som finns i karet så som pumpar doppvärmare å skummare.

Vilket går att lösa på det vis du har gjort med ytre pumpar.

Sen har vi ju magnet fält i hela vårt hus som ochså str så helt tomt blir det inte.

Men nu är vi väll ner på onödigt små störningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...