Gå till innehåll

160 Liters med sump, Första salta


centin

Rekommenderade inlägg

Köpte ett 160l akvarium igår som jag nu jobbar på att få iordning. Startar denna tråd för att skriva av mig så frun får lugn och ro ;-) Försöker dock få med henne i projektet då det skulle göra vissa saker lättare.. nåja man kan bara försöka. Men även för att kunna fråga och bolla ideer om någon läser förstås..

Detta blir inget snabbt projekt utan köper in utrustning allteftersom det jag söker blir tillgängligt för rätt pris.

Det jag tänkt göra:

-Möbeln skall målas svart

-Lås monterades idag på möbeln för att hålla klåfingrit barn borta.

-Kalkrester skall tas bort med Sera PH minus när jag väl hittat butik som säljer det.

Har tänkt köpa sump från Bromma Zoo som skall stå i det större högra utrymmet : http://www.zoomarknad.se/product-view.asp?catid=16517&prodid=10530&ref=%2Fproduct%2Ddlist%2Easp%3Fcatid%3D16517

Och även en mindre sump ca 25 liter som skall stå i övre vänstra facket som steg 1 innan det rinner vidare ner till den andra från bromma zoo.

Min intiala tanke med var att ha ett refugium i första sumpen och teknik i den andra innan det går tillbaka till karet. Borde jag tänka om gällande detta?

I det nedre facket på vänster sida tänkte jag att en dunk med färskvatten för automatpåfyllning skulle placeras.

Skall precis beställa glasborr från ebay men vilken storlek på på hålen skall jag ha? returen får gå på utsidan. Skall bygga avrinning i ena hörnet och huvudröret funderar jag på om 20mm är lagom och den som sätter nivån som 32mm. Vad tror ni?

Hoppas bilderna syns på eländet! men skall nog bli ordning såsmåningom.

post-1630-1446892871557_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har idag beställt 25mm hålsåg så hoppas det blir lagom för båda avrinningsrören. Är det denna kran som rekomenderas för att kunna justera flödet på avrinningen? eller duger en vanlig kulventil?

http://shop-meeresaquaristik.de/product_info.php?products_id=6919

Har även köpt en ATI Powermodule 8x39watt som jag moddat ner till 6x39watt (tog bort en sektion) Det ger ju ca 1,4 watt per liter vatten i huvudkaret och funderar då som nybörjare att kan man ha förmycket ljus? riktmärket är väll 1 watt per liter. Jag har möjligheten att släcka 2 av lysrören separat men dem är de två främsta lysrören...

Nästa fråga blir nog vilken kombination av lysrören man skall ha men får försöka söka lite mer angående detta men om någon har en länk eller svar tillhands så tar jag tacksamt emot.

/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Arbetet fortgår och har monterat ljusarmaturen och snart färdigskrapat så det e dags och måla(svart). Letade fram mina gamla saltakvarieböcker som jag läser igen. ;)

Har tänkt om gällande sump och kommer nog bara ha en sump och en färskvattenreservoar...

Såg att jag skrev fel i förra inlägget då hålsågen är för 25mm genomföring. Att det skall vara så dyrt med genomföringar. Köpa från Tyskland e lockande men svårt och veta exakt vad man behöver.. nåja det man missar kanske man kan köpa i Sverige.

Och visade sig att akvariet är 50 högt så det gör det till 200litersakvarium :skrattar:.

post-1630-14468928814224_thumb.jpg

post-1630-14468928814576_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ännu en vecka har gått. Möbeln har blivit målad och har förstärkt baksidan av möbeln med plyfa + att jag täckt öppningen på baksidan. Blir någon slags genomluftning såsmåningom.

Sump inköpt och den passade perfekt. Som det ser ut nu blir det filterhåv som en del av avrinningsvattnet skall gå igenom, bubble magus skummare, kolpåse, värmare och returpump i sumpen. Även UVC inplanerat i facket.

En färskvattenutomatpåfyllning från facket till vänster i möbeln. Kalkwasser heter det väll skall blandas i färskvattenreservoareb när det behovet uppkommer.

Väntar ännu på min hålsåg men avrinning placeras rakt ovanför sumpen motbaksidan. Bakgrund blir nog blå film även då min fru vill att jag ska ha in BTN slimline då hon gillade mitt Malawikar med BTN hmm..

Skall väll räkna på mängden PVC i veckan och lägga en beställning och satsar på kulventil då den kostar 1/6 av kranen som finns att köpa och lägger gärna pengarna på nått roligare... hoppas jag slipper ångra mig..

Hoppas det går att se nått på bilderna... (Mobilkamera)

post-1630-14468928886162_thumb.jpg

post-1630-14468928886284_thumb.jpg

post-1630-14468928886366_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack! ja planeringen är skoj men som du säger så längtar man tills den dagen man köpa de första sniglarna... får se hur tålmodig jag är när det kommer till kritan... kan ju bli en del nyinköp av teknik också! ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter och försöker luska ut hur vattnet är hos mig? Osmos skall jag ha men behövs något special ?

Någon som kan tolka informationen? Sjä'lv är jag inte riktigt där än kunskapsmässigt för att förstå hur många mg hit eller dit som är mycket eller lite.

http://www.norrvatten.se/PageFiles/351/Analysrapport%20-%20Utg%c3%a5ende%20dricksvatten.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...