Gå till innehåll

rainbow -lifegard uvc


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Jag har ett 40 watts av detta fabrikat, kan inte komma på något negativt, har ju inte testat något annat men ser heller ingen anledning till detta.

Joppe, på vilket sätt tycker du DeBary är bättre?

/Mattias

__________________

720L+150L sump, 3*250w mh, 40w uv, k-reaktor, 165kg ls, cirkulation 8000l/h genom ytavrinning + 3st iks aquastar 3500 genom vavesimulator. Skummare Top fathom 200, osmos.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

DeBary är inte bättre tydligen är rainbow dom ända på marknaden som är lågstrålande ska tydligen vara jävligt bra att ta bort parasiter!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft ett Rainbow lifeguard 40W UV ljus som jag fick problem med.

Själva ytterhöljet mjuknade av uvljuset.Så den fick jag skrota.

Korallrevet i Södertälje hade samma bekymmer med den som dom hade i sin anläggning.

MVH Patrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju ett innerhölje på dessa så förstår inte hur det kan ske? Kan det vara så att dessa saknade innerhöjle eller kanske det är tidigare modeler som inte hadde detta från början??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vet ej om det var en gammal modell eller ej som jag hadde. Det var en ljusbrun tub.Inne i den så gick det ett glasrör som uV lampan var placerad i.Jag kollade ej om dom nya såg likadana ut.Jag bytte märke för jag ville ej råka ut för samma sak en gång till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den modellen jag har är blåvit, vet inte hur gammal den ljusbruna/ bruna modellen är men av färgen att dömma verkar den vara lite äldre.

På den modellen som jag nu har sitter det ett inre skydds hölje som skall bytas ibland, tror det skall bytas ungeför efter samma tid som lampan eller senare.

Undrar om detta skyddshölje fanns på tidigare modeller där problem med mjuknande plast uppkommit, vet ej, men tror inte det.

/Mattias

__________________

720L+150L sump, 3*250w mh, 40w uv, k-reaktor, 165kg ls, cirkulation 8000l/h genom ytavrinning + 3st iks aquastar 3500 genom vavesimulator. Skummare Top fathom 200, osmos.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Från Rainbow-Lifegard´s webbsida:

F. MAINTENANCE SCHEDULE

All of the following maintenance procedures can be conveniently scheduled at the same

time every year.

1. Quartz Bulb (#2) The quartz bulb must be replaced on a yearly basis. The characteristic visible

blue glow emitted by the bulb is not an indication of the amount of invisible ultraviolet radiation

being produced. The blue glow will still be seen when the ultraviolet output is zero.

2. Splash Boot (#7) The narrow neck of the splash boot must be lubricated with Lifegard silicone

lubricant (R172036X) each time bulb is serviced.

3. Protective Sleeve (#9) and ¾" Overflow Pipe (#10) The protective sleeve and overflow pipe

must be replaced on a yearly basis. This replacement will substantially prolong the life of your

sterilizer housing.

4. “O

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj då :-/ Det var ingen dålig service som skall utföras årligen, inte bara att byta lampa inte :-)

Börja nog bli dags att se över min, har haft den ca 2 år men inte haft den påslagen merän halva denna tiden.

Är det någon som vet vad ett nytt uvcrör ligger på i pris? Kan tänka mig att de är ganska dyra.

/Mattias

__________________

720L+150L sump, 3*250w mh, 40w uv, k-reaktor, 165kg ls, cirkulation 8000l/h genom ytavrinning + 3st iks aquastar 3500 genom vavesimulator. Skummare Top fathom 200, osmos.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har letat på sidan men inte hittat om dom räknar kontinuerligt användande eller inte, men jag utgår från att det är så dom räknar. Enl.Peter Karlsson på f.d Aquaristikcenter där jag köpte den ser man tydligt om skyddstuben behöver bytas. Jag kör min 2 dar i veckan (Lörd-Sönd) så med halvårsvis regörning samt kontroll så räknar jag med att byta grejerna var 3-dje år ungefär. Är jag fel ute hoppas jag att nån som vet säger det. Vad det gäller "gamla" eller "nya" modeller vet jag inte om det var nån skillnad,,,men kan det inte vara så att ytterhöljet mjuknat just därför att skyddstuben tjänat ut och inte utbytts. Undrar vad en komplett renovering kostar?? nån som vet?? verkar ju vara en lurig produkt att köpa begagnad...nästa fråga som dyker upp är ju att om det nu är så noga med Lifegard,,,,hur är det då med alla andra märken som bortsett från lampbyten verkar underållsfria. Är lifegards så mycket effektivare/högre strålning eller hur ska man tolka det..??

Ändrad av Johannes den 2003November18 kl 18:24

__________________

Ha d

Johannes

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="95%" align=center>

<T>

<TR>

<TD class=bold>hedan skrev:

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=1 width="100%" bgColor=#999999>

<T>

<TR>

<TD>

<TABLE cellSpacing=0 cellPadding=2 width="100%" bgColor=#ffffff>

<T>

<TR>

<TD class=text>DeBary är inte bättre tydligen är rainbow dom ända på marknaden som är lågstrålande ska tydligen vara jävligt bra att ta bort parasiter!</TD></TR></T></TABLE></TD></TR></T></TABLE></TD></TR></T></TABLE>

öööö jag menar högstrålande!!!!!smiley4.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan lugnt rekommendera Rainbow/lifeguard eller Pentair som dom numera heter,dom är också internationellt erkända.

Konstruktionen medger att dessa körs kontinuerligt,eftersom dom är lågstrålande och enligt samstämmiga uppgifter inte är skadliga för nyttoorganismer.

Jag har kört både 2x25 och numera 40w i närmare 6 års tid och har bara positiva erfarenheter,och vad underhållet beträffar så verkar det räcka att byta rör och innersleeve med 18 mån mellanrum.Mvh leffe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det ngn som kör deltecs uvc, de har kommit med en ny som verkar intressant. T5-lampa med en brinntid på 9000 timmar, det låter ju onekligen bra.

Om man har på den dygnet runt så behöver man byta en gång per år...

Funderar själv på att skaffa uvc, det får nog bli nån annan månad...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...