Gå till innehåll

Tyst pump.........igen

Rekommenderade inlägg

Postat

Det har ju diskuterats i ett antal inlägg om tysta pumpar och att man många gånger får vad man betalar för. Där har också Deltecs HLP pumpar nämnts. Jag har nu sen ett par veckor äntligen fått startat upp min Deltec HLP4040 som retur från sumpen och kan bara bekräfta att den låter överhuvudtaget ingenting,,,,inte ett surr och inte en vibration. Det är nästan spöklikt att trots att jag ser att vattnet rusar i systemet så måste jag ändå känna på den emellanåt bara för att vara säker på att den verkligen går. Det påminner om en känsla som alla som har varit småbarnsföräldrar känner igen, att första veckorna efter bb så var man tvungen att gå in och peta på de små emellanåt bara för att de skulle göra lite ljud ifrån sig. Jag är otroligt nöjd med det köpet.

Ha d

Johannes

Postat

Vem säljer Deltec billigast i Sverige alt. Tyskland?

MVH

Simon

Postat

Jag har själv en Deltec 4040 med intervall.Den har varit i bruk sedan januari -99. Precis som du skriver,Johannes, så är den mycket tyst. Enligt Carsten på DecOcean i Köpenhamn bör pumpen avkalkas regelbundet,vilket jag gör.

Med vänliga hälsningar

Uffe

Postat

Simon: Jag köpte min påhttp://www.meeresaquaristik.de/caupo/ men vem som är billigast vet jag inte.

Uffe: Vadå avkalka? Och hur regelbundet Uffe? Skulle den pumpen vara extra känslig enligt Carsten?

Ändrad av Gäst den 2003Augusti09 kl 05:57

Postat

Hejsan.

Med att avkalka så gör man som du saggt med din skummare.

Lägg huset i ettikslag.

Tror mer att den kan bli repig på själva huset där magnetrotorn sitter.

Kan vara detta som den kan vara känslig för!? ¿

Ändrad av wrang den 2003Augusti09 kl 09:34

MVH

Christian

wrang.com

Postat

Johannes:Carsten på DecOcean rekommenderade,till min pump, avkalkning varannan månad.Jag kan tycka att det är alldeles för ofta.Min pump avkalkar jag 2-3ggr/år. Carsten använder dansk eddikesyre 32%, själv har jag använt ren ättika 21%. Tag 1 del eddikesyre + 2 delar vatten, häll vätskan i pumpen och låt den sedan stå still i 2-3 timmar.Skölj därefter med vatten.

Jag visste inte att pumpen behövde avkalkas, det var först efter två års användning som jag började med det.Kenneth på Akvariegrottan, som sålde pumpen till mig,tyckte också att det inte var fel att avkalka pumpen ibland.Om pumpen är känsligare för kalkavlagringar än andra pumpar vet jag inte.

Med vänliga hälsningar

Uffe

Ändrad av Uffe den 2003Augusti10 kl 00:47

Postat

Mja jag ställde nog frågan lite dumt. Jag vet vad det är men inte varför. Att jag avkalkar min skummare är ju för att den är transparent och det växer kalkalger där i. Numera så står den mörkt så det har inte behövts. (med risk för att jag dumförklarar mig själv nu) så måste jag säga att jag har aldrig under alla år någonsin behövt avkalka en pump. Inte invändigt i alla fall. Kalkalger växer det ju inte inne i det mörka pumphuset, och jag har aldrig sett kalkavlagringar i någon av mina pumpar. Jag rengör dom naturligtvis ibland, men det är på sin höjd en tunn brunaktig slemmig hinna inne i pumphuset som jag tar bort med diskborsten och/eller en liten flaskborste. Sen brukar de se ut som nya igen, så det är därför jag frågar. Klockan är nu 0500 på morgonen o jag kom just hem från jobbet så det är möjligt att jag inte tänker riktigt klart.smiley5.gif

Ändrad av Johannes den 2003Augusti10 kl 05:10

Postat

Hej

Som jag har förstått det, så är syftet med att avkalka deltecpumpen den att det skall inte bildas kalkavlagringar inne i motorns kylsystem.Motorn är ju vattenkyld.Om det blir kalkavlagringar i kylkanalen så kan det påverka pumpens effekt.För att kunna få in avkalkningsvätskan i kylkanalen så skall man lossa på skruven som sitter i centrum på pumphjulet (skruven syns om man tittar in i pumphuset från sugsidan).Det är denna förklaring som jag har fått på varför man bör avkalka pumpen. Precis som du skriver Johannes så bildas det inga kalkavlagringar i pumphuset,endast lite brunaktigt slem.

Johannes; hoppas att jag inte har rört till det för dig.

Med vänliga hälsningar

Uffe

Postat

Hmm, kylsystem o kylkanaler. Lite mer avancerad än vad man är van vid alltså. Måste ju här vara ärlig o säga att jag har inte tittat hur den ser ut innuti. Ska följa ditt tips nästa gång jag tar ner den för rengörning. Avkalkning varannan månad låter ju lite överambitiöst. Hur såg din ut i dessa kanaler när du började gräva i den efter två år? Var det nån fara?

Tycker i så fall att det är en miss ifrån Deltec att det inte fanns med nån instruktion på detta. Det är ju inte direkt den billigaste pumpen på marknaden.

Tack ska du ha.

Johannes

Ändrad av Johannes den 2003Augusti13 kl 04:48

Postat

Tjena

Jag tänkte införskaffa en Deltec HLP5250 och byta ut mina gamla pumpar. Är det nån som har en sådan, och isåfall hur funkar den ljudmässigt?Har även en fundering på vad det är för mått på den, kan inte hitta några uppgifter.

Mvj Joppe

Postat

Hm intresant detta med rengöringen av Deltecpumpen. Skam på mig. Har aldrig gjort det. Får väl göra det.

För nått år sedan så hade vi lite diskusion om denna pump joppe. Det är en sån pump jag har. Är väldigt nöjd med den. Fick dock då av nån några bilder på Deltecs alla pumpar som avhandlade flöde vid olika tryckhöjd. Ett flödesschema eller vad det kan heta. Av detta kan man avläsa att Deltec 4745 har samma flöde som 5250 vid 1,5 meters tryckhöjd (ca 3800 l).??? Konstigt. Bra ur den synpunkten att 4745 är billigare förståss. Kass att man fick bilderna efter man köpt. Ljudmässigt så låter den lika mycket som alla Deltecs pumpar 5250:an. Tvärtyst.

Peter

Postat

Det verkar som att det blir en 4745:a då, alla man hört som har deltec verkar ju tvärnöjda. Peter vet du vad det är för längd bredd & höjd på 5250:an??

Mvh Joppe

Postat

Min 5250 har måtten:15 cm bred, 30 cm lång och 30 cm hög. Då är höjd och längd inräknat kulventiler för tryck och sugsida. Pumpen lär ha måtten 16(?)x12x18 cm. 4745:an lär vara 2 cm lägre. Tror jag tralalaa.

Peter

Postat

Letade upp denna tråden igen eftersom jag efter vattenskadan hemma nu ska dra igång sumpen. Naturligtvis har jag inte haft vatten i pumphuset som jag läste nu att man ska ha vid stillestånd så jag hoppas att den inte har tagit skada. Har du Uffe, Peter eller nån anna HLPáre sett nån sprängskiss/länk eller instruktion för hur mycket man ska plocka isär vid rengöring av dessa pumpar?? Jag lossade skruven som Uffe nämnde men fick inte loss några delar med den. Vill liksom inte börja bända o dra i grejerna utan att veta hur det ser ut innanför.

Ha d

Johannes

Postat

Hej Johannes

Jag har inte sett någon sprängskiss på deltec pumparna,skulle gärna vilja göra det.Du kan gå in på Simontorp´s hemsida, under tekniska manualer och där läsa om hur pumparna skall skötas. http://simontorp.com.

Du får inte loss några delar genom att lossa på skruven.Syftet med att lossa på skurven är att skurven har något med pumpens kylsystem att göra. Enligt Kenneth på akvariegrottan kunde skruven lossas isamband med rengöring för att sedan åter spännas innan pumpen åter togs i drift.

Jag har haft min pump sedan 1999 och tycker att effekten har minskat något.Har funderingar på om pumpen skulle behöva en genomgång på verkstaden.Kan det vara så att delar i pumpen behöver bytas tex pumphjulet.

Mvh Uffe

Postat

Tack Uffe jag ska kolla på simontorp.

Måste än en gång säga att Deltecs dokumentation är under all kritik, även om jag e nöjd med pumpen så tycker jag att man kunde kräva mer av dom. Ska skriva o gnälla lite.....eeeh,,nån som vet vad sprängskiss heter på engelska?

Ändrad av Johannes den 2003December02 kl 00:05

Ha d

Johannes

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...