Gå till innehåll

Belysning till 375 liter?


Franz

Rekommenderade inlägg

Hej!

Här är ytterligare en nybörjare som går lite vilse i saltvattensdjungeln ibland. Jag tänkte fråga er vilken typ av belysning ni rekommenderar till ett kar som är 375 liter. 125x50x60?

Vilken typ av ljuskälla? Antal? Watt per enhet och totalt? Märke osv. Allt man kan behöva veta.

Tanken är att det ska vara fisk och lite mjukisar i.

Tack!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror helt på hur mycket pengar du är sugen på att investera.

Finns Ledramper från ca 4500:- tex Maxpect Razor 160w. Annars finns lysrörsarmaturer som är billigare i inköp, finns ganska ofta begagnade men kräver att man byte lysrör då och då, isf borde du kanske ha 6-8st lysrör på 54w st. Väljer du MH-lampor så får du fråga nån annan för det har jag noll koll på ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom flesta som köper nytt idag väljer led, tror det beror mycket på att man kan styra det på ett helt annat sätt än dom andra alternativen. Men man slipper även problem med värme som man ofta får av Mh plus att man behöver inte hålla på o byta lampor/rör.

Lysrör så är det t5 som gäller, vad som sen är bäst finns det nog VÄLDIGT många åsikter om och de kan du säkert hitta om du gräver i lite gamla trådar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom flesta som köper nytt idag väljer led, tror det beror mycket på att man kan styra det på ett helt annat sätt än dom andra alternativen. Men man slipper även problem med värme som man ofta får av Mh plus att man behöver inte hålla på o byta lampor/rör.

Lysrör så är det t5 som gäller, vad som sen är bäst finns det nog VÄLDIGT många åsikter om och de kan du säkert hitta om du gräver i lite gamla trådar.

Jag googlade på LED belysning. Men vilka tillverkare finns som gör bra LED belysning? Hur länge räknar man med att en LED ska hålla innan man måste byta. Lysrör ska man ju byta en gång i halvåret/en gång per år. Om jag slipper värmen så hade det vart toppen. För det blir ganska varmt i rummet. Akvariet står mitt i ett rum så jag vill inte ha en armatur som sticker ut jätte långt från akvariet vilket jag kommer få om jag ska välja lysrör som är ca 50w. Jag kan ha 40W utan att det sticket ut utanför.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla på drakfisken.se tycker han ha ett bra utbud.

Lysrör ger inte samma värmeproblem som Mh. Tror inte du behöver byta rör så ofta om du bara ska ha fisk o lite mjuksar, det är när du har svårare koraller som du behöver byta lysrör ofta. Du borde kunna ha 54w rör utan problem. Har själv såna till mitt kar som är 130cm långt och dom når inte ut till kanterna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Här är ytterligare en nybörjare som går lite vilse i saltvattensdjungeln ibland. Jag tänkte fråga er vilken typ av belysning ni rekommenderar till ett kar som är 375 liter. 125x50x60?

Vilken typ av ljuskälla? Antal? Watt per enhet och totalt? Märke osv. Allt man kan behöva veta.

Tanken är att det ska vara fisk och lite mjukisar i.

Tack!

Kolla på Echotech Marins hemsida, dom har som du frågade,det bästa,,,,Radion led.Absolut helt Outstanding,men absolut inte den billigaste så klart

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just nu lutar det åt att det blir en ramp med lysrör. Jag har bara en sak att kolla upp först. Hur svårt/lätt det är att få tag på lysrör som är "korta" men har ett högre w-tal. Hittar bara rör som är 120 cm om dom är över 50w

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...