Gå till innehåll

Hjälp, luddig utväxt på clown!


Miss C

Rekommenderade inlägg

Hej!

Min ena ocellaris har en fläck med vitt "ludd" på ena sidan. Den sitter på hennes vita del så det är svårt att veta om utväxten haft samma färg om den suttit på den orange delen. Fisken är pigg, äter som den ska och verkar helt opåverkad. Vad kan det vara och ska jag vara orolig???

Snälla mer kunniga svara fort!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror på om du har snäckor(sniglar) i karet.

om du kan ta ut alla fiskar eller inte.

Det finns bra medel som du kan använda även direkt i karet, utan att döda snäckor mm.

Kolla i morgon med din handlare, men starta behandlingen omedelbart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaret, inte det jag hade hoppats på. Ska kolla med handlaren imorgon.

Det jag har hemma och har använt tidigare med framgång heter "Halt Parasites" men, lås dig inte på detta. Det kan finnas andra hos din handlare som fungerar lika bra eller bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag surfat runt massor och tycker att det som det liknar mest är [h=3]Lymphocyctis. Hoppas att det är det då det inte verkar vara så farligt och ofta går över av sig själv. Hittade en sida med många bilder på olika sjukdomar som var till lite hjälp, http://forums.saltwaterfish.com/t/127010/diseased-fish-pictures . Verkar som tur var inte vara brooklynellosis som Manks var inne på, det verkar riktigt otrevligt. Håller tummarna nu! [/h]

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du ett extra kar så du kan ha den i karatän?

Det är inte så att den skrapat emot något och fått lite ofarlig svamp?

Är det bara en liten prick så skulle jag andas ut. Men prick + luddig. Det va lite dålig bild för att avgöra va det är. Är det den lilla fjösen som sitter på gällocket?

Jag skulle lugna ner mig lite är det ett isolerat sår så blir det ofta lite svamp just där händer då och då att det blir ett tjyvnyp just där. Har du koraller i karet? Om inte skulle jag sänka salthalten till runt 27-28 ptt det gör så fisken får lite lättare att andas och repar sig snabbare många parasiter flyr fältet.

Dock finns där en uppsjö skinnparasiter som sätter sig under huden brukar bli som en böld dessa är svåra att få bort.

Om du ändå känner du vill medicinera skulle jag göra detta i en hink med en pump i. fånga upp firren placera den i hinken och dra på med något koppar preparat. om det nu är parasit fungerar sötvatten dopp men det där lilla ser inte farligt ut.

Edit: Medicinera inte i karet då många preparat binder sig i stenen och då kan det bli problem framledes utan enbart i separat kärl.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte något extrakar och har lite koraller i karet. Salthalten ligger på 1025 och temp på 24-25C. Eftersom hon mår bra i övrigt känner jag mig inte jätteorolig men tänker såklart på de andra fiskarna om jag nu ställt fel diagnos. Ska kolla med triton imorgon och se vad de säger. Bra tips att medicinera i hink. Sötvattendopp har jag läst en del om, låter lite otrevligt för fisken men det kanske det är värt. Hursom, måste ta reda på mer om det om det ska bli aktuellt. Nu ska jag ta och sova och förhoppningsvis rensa skallen efter allt surfande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har faktiskt inte vidtagit några åtgärder än och fisken är fortfarande lika pigg, äter och har ingivandes symptom. Utväxten är kvar, har inte vuxit men ser lite lösare ut i kanterna. Känner mig lite lugnare och har nog lite is i magen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...