Gå till innehåll

Plasma klart sämre än led?


Fildur

Rekommenderade inlägg

Hej

Tittat runt på leds och varit helt inne på den lösningen, (lutar åt 3 radion).

Men.. så ser jag denna http://www.shop-meeresaquaristik.de/product_info.php?products_id=10777

Jag tycker när man tittar på youtube länken att det blir ett väldigt fint naturligt dagsljus!

Så jag börjar klura på om 2st sådana till mitt 160*60*60 kar skulle vara bra och fungerande för sps:er och sedan komplettera med leds enbart för fint kvällslyse på koraller?

Eller är detta inte alls så bra jag tycker det ser ut som och leds är klart bättre?

youtube länk:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har inte sett direkt att plasma blivet någon jätte hitt. plasman ger ju en väldans massa dagsljus som ögat ser bra men korallerna behöver det inte för in tillväxt. här kommer led in mkt bättre där man kan plocka bort de nm man inte vill ha.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ingen som helst erfarenhet av plasmabelysning, men jag reagerade på att den ligger på 6500K vilket i min smak låter lite lågt. Ofta vill "man" (jag) ha lite blåare ljus, högre Kelvin-tal, typ 15 000K. Vet inte riktigt hur pass med inställningar det finns på den heller. Ska inte vara bakåtsträvande, kul med annorlunda lösningar, men jag skulle rekommendera dig att gå på Radions istället. // Viktor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu kollade jag inte videon så noga men dom verkar behöva balansera ut ljuset med T5.

En klar nackdel med 6.5k är att karet ser väldigt platt ut, du tappar djupet rent visuellt samt så blir dom flesta koraller riktigt tråkiga.

Det finns inte så mycket som är "naturligt" med det vi håller på med så jag skulle nog fördra nåt med estetiska fördelar ;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det visserligen så att om man dimmar ner plasman lite typ ill 90% så får man ett mkt blåare lyse. men jag vet ändå inte hur vida de är så jätte bra. ja det som är bra är att ljuskroppen kostar bara ett par tior i inköp om den behöver bytas :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...