Gå till innehåll

Levandesten??


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Etttips är väl att köpa åtminstone delar av stenen begagnat,brukar dyka upp annonser här med jämna mellanrum. Senkan man ju fylla på med ny sten för att få en bredare fauna som sprider sig mellan de nya och gamla.

Om du har nära till danmark så tror jag akvarieudstyr.dk har billig sten,tänkt dock på att faxe-stenen de har där inte kan ersätta riktig levande sten utan är mest för utfyllnad.

__________________

MVH Samuel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall man starta karet med bara vatten, salt, och pumparen tidinnan man lägger i den levande stenen.

Är det till någon fördel (eller nackdel)?

Skall man lägga i några andra tillsatser?

Tacksam för svaren!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är tydligen bra att låta vattnet luftas innan man lägger i stenen, vet inte hur länge dock,själv slängde jag i stenen i vatten som stått stilla i 5 dagar så...det funkar väl vilket som,men det är säkert bättre att lufta det innan och se till så att saltet är ordentligt uppblandat!

__________________

MVH Samuel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker nog att det är ett ganska bra pris,har inte sett någon under 90kr/kg under de få månader jag har tittat,sen är det ju en fråga om hur kvaliteten är på stenen, är den jättekompakt så förlorar man ju bara på affären då det blir dyrt med lite sten och den dessutom inte är lika bra.Den ska vara så porös som möjligt.

__________________

MVH Samuel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tänk på att kvaliteten kan variera väldigt mycket! Jag har dåliga erfarenheter av "billig" sten, dock inte sagt att billig sten inte kan vara bra! men var lite extra försiktig så ska det nog bli bra =)

__________________

/Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tips kan väl vara att söka på bra ls eller liknande här så står det säkert lite om vad man ska titta efter hos stenen.Eller lukta efter ;-P

__________________

MVH Samuel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att åka över till Danmark och köpa med sig olika Akvariedjur är inga problem.

Bara om det rör sig om svartlistade eller eller ej godkännda djur i SITES listan å de brukar ej handlare ha heller så inga problem

Köp LS som ser porörs å verkar väga lite i vattnet dessa är en mycket bra grund för microdjuren att leva och en bra grund för att lyckas med karet.

Köp lite ny LS å försök att få tag på begagnad LS.

Hur stort kar skall du starta upp.

È det ej så mycket sten du skall börja med så ta ny LS för hela rubbet.

Mycket snyggare än att man köper LS som man ej vet hur den mår eller hur den mått i det andra karet.

Uppbyggnads sten kan man köpa i Danmark på bla Akvarieudstyr. Heter levande Faxesten och är ett bra alternativ för att bygga upp karet + att ha mycket ls.

Affärer vad jagvet i Köpenahmn är

Klovnfisken.dk

akvarieudstyr.dk

Decocean.dk

Va inte för ivrig!! bättre å ta det lungt å få ett snyggt kar än ett som geggar igen efter några månader å man lägger ner hela detta underverk

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alternativt så är det lätt att läggaut mkt pengar på fel grejer om man är för ivrig.Så som jag...tänkte mig ju först ett litet nanokar på 50L och köpte grejer till det,sen ångrade jag mig och köpte ett 125L...nu vill man ju givetvis ha 300L+ men det får nog dröja ett år...har ju inte hur mkt pengar som helst =)

__________________

MVH Samuel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har idag lagt i 20 kg ny LS ivårt 220 liters kar.

Utr: 2 cirkulationspumpar 2x1200 lit/tim, 4 st 30 W rör (2 vita och 2 blåa).

Acua Medic Biostar skummare, 1 st 100w doppvärmare.

Så nu håller vi tummarna!!!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

låter fint, men tänk på att om du vill ha mer än fisk så bör du inte ha täckglas, koraller mm behöver allt ljus de kan få.

ps. du är väll beredd på algblommingen den första månaden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller fortfarande tummarna. Vattnet i min burk är fem veckor, och ännu inga alger. Vi har tyvärr inga turbo, men räkor flyttar in ikväll. Bara för att göra det extra spännande så har jag bara använt kranvatten. Är väldigt nyfiken på att se resultatet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill bara kasta ett inlägg om att köpa rätt från början, jag tänkte precis som samuel (aeri) att börja med ett Nano kar runt 50 liter, redan i butiken insåg jag att jag ville ha större.. det blev ett 120L istället, det höll i 2 månader sen var det dags för mer.. iväg igen.. kom hem med 250L tänkte att det skulle bli bra... Nu står jag med ett 450L på hallgolvet som skall startas i kommande vecka... allt detta har skett på typ 7månader! Låter knäppt och är förmodligen det. Har säkert lagt ut 50.000:- vid det här laget på allt, pumpar som blivit för små, MH, Datorer större skummare, mera LS mm.

Skriver inte detta för att skrämmas...

Utan TÄNK OCH PLANERA från början!! Jag är nog känd för att ta snabba beslut och har inget som helst tålamod att vänta på saker och ting, men man får då vara beredd att ta fram plånboken och rätta till vissa saker i efterhand. Sen är det ju kul med alla grejer också!

Får väl VIP status hos akvariehandlarna snart...

__________________

Il be back!

Niclas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den där algblominingen verkar inte komma vid alla tillfällen, även om man använder vanligt kranvatten, och det är ju grymt trivsamt ;-) Riktigt fina stenar verkar vara receptet.

/Krille

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...