Gå till innehåll

calcium reaktor!


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

hej på er!!!

köppte en dupla calcium reaktor i lördags med ph kontroll mm.....

min fråga är till er 1.hur många bubbler per minut ska det bubbla

2.vattnet com rinner genom reaktorn ska det droppa ut eller ska det rinna ut?

3.ph kontrollern slår till vid ph 7 är det rätt eller ska man ändra det det vad inställt på 7 original vet ej om det är rätt!!!

tacksam för svar//hedan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag är lugn!!

det är bara så att jag fick tag på en dupla reaktor helt ny med ph kontroll och alla tillbehör och har kollplat in den men fan har ingen aning hur mycket colsyra som ska tillföras mm men jag går in på simontorp och kollar!

tack wrang//hedan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen fara hoppas att länkarna kan vara till nytta även för andra.

Det står i manualen att man skall börja med 20-60bubblor per minut i bubbel räknaren.

utgåendevatten har jag ej förstått hur mycket det skall vara men kan tänka mig att det skall "rinna" eller droppa fort ifrån denna.

Och att man skall få ut ett värde utav 480-520mg/Liter

Så du får mäta detta utvatten från reaktorn.

Ang Ph mätaren så skall la ph i reaktorn vara 6-6,5 i Ph vet ej hur du mäter med din Ph mätare...

Men kan tänka mig att du skall mäta Ph som kommer ut ifrån reaktorn och att du skall bara köra med Co2 under dagen enligt Duplas manual.

Ett tipps för att ej få med Co2 i karet som skapar algblommning är att det vatten som kommer från reaktor droppar i en egenbehållare med en syresten som "vädrar" ut Co2 och på sätt ökar Ph igen efter att det kommit ifrån reaktorn. Det är med denna modell/tanke som AquaCares kalkreaktorer bygger på. Att vädra ut Co2 innan det kommer tillbaka till karet.

__________________

MVH

Christian

wrang.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Normalt sett så kan jag tänka mig som Wrang skriver att runt 25-60 bubblor CO2/min i reaktorn. Från reaktorn troligen runt 40-60 droppar/min kanske. Viktigast dock är att du håller ett konstant pH på 6,5 i reaktorn och att detta pH inte påverkar karets pH. Detta gör man genom att låta det vattnet som kommer från reaktorn droppa med splash mot en vattenyta. Då frigöres mycket det av reaktron bundna CO2 som annars skulle sänkt ditt pH. DVS: Ökar du bubblorna CO2 så för att bibehålla rätt pH i din reaktorn så måste du öka flödet ut från reaktorn ner i karet. Detta eftersom förståss CO2 används för att sänka pH i dinreaktor för att frigöra kalcium och karbonater i reaktorn.

Ett bra och enkelt sätt att administrera detta skruvande på mojängerna är att ha en pH-reglerutrustning. Detta har du ju nu. Grattis. Det som däremot blir krångligt är väl möjligen den lilla parentesen hur du skall montera pH-sonden till din kalkreaktor. Lite egenhändig uppfinningsrikedom blir nog nödvändigt. Ex,kanske ett 32 rör som är förslutet i båda ändarna med anslutning för inlopp och utlopp från reaktorn och en anslutning för pH sonden så att du i röret kan mäta pH i reaktorn. Då kommer pH-kontrollenheten öppna magnetventilen på CO2 flaskan när pH är för högt i rekatorn.

Hoppsan det blev mycket men var lite ideer från mig.

__________________

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...