Dykarn Postat 17 maj 2013 Postat 17 maj 2013 Helsingborgshem har nu infört individuell "komfortmätning" i min lägenhet d.v.s. om jag ligger över 21 grader så straffas jag med en högre hyra. Faktorer som solsken, spillvärme från ett stort akvarium som värmer upp vardagsrummet tar man ingen hänsyn till.Mitt akvarium håller 26 grader och automatiskt blir det ca: 24-25 grader i vardagsrummet även om radiatorn är avstängd. I praktiken så får jag betala två gånger för värmen. Först för elektriciteten som går åt till akvariet och sedan straffhyra, plus att Helsingborgshem slipper att värma upp mitt vardagsrum.Finns det några erfarenheter hos medlemmar på SG? Citera
Manks Postat 18 maj 2013 Postat 18 maj 2013 sätt upp ett usb-kylskåp runt avläsarn och ställ in det på 11 grader... Skämt åsido, det låter ju heeelt sjukt. Snacka om missriktad miljöåtgärd Citera
Gamekeeper Postat 18 maj 2013 Postat 18 maj 2013 Helsingborgshem har nu infört individuell "komfortmätning" i min lägenhet d.v.s. om jag ligger över 21 grader så straffas jag med en högre hyra. Faktorer som solsken, spillvärme från ett stort akvarium som värmer upp vardagsrummet tar man ingen hänsyn till.Mitt akvarium håller 26 grader och automatiskt blir det ca: 24-25 grader i vardagsrummet även om radiatorn är avstängd. I praktiken så får jag betala två gånger för värmen. Först för elektriciteten som går åt till akvariet och sedan straffhyra, plus att Helsingborgshem slipper att värma upp mitt vardagsrum.Finns det några erfarenheter hos medlemmar på SG?Dykarn, det är ett led i deras nya energistrategi. Dom har ett uppsatt energimål, som jag inte kommer ihåg nu! Kolla på kommunens hemsidaJag tycker att du skall fråga dom hur deras upphandling är på grön-el om du får trubbel med dom.Sedan kan du ju ifrågasätta om mätningen skall vara på el-mätningen eller på temperaturen?Dom kommer inte att kunna ro i land med detta. De förmodligen bara skrämmas och försöka uppnå deras energimål. Dom kommer att ha svårt att hålla rent juridiskt, bra tråkigt om det skulle behöva gå så långt. Mvh / Magnus Citera
Daniel74R Postat 18 maj 2013 Postat 18 maj 2013 Hej Tomas!Jag har exakt samma problem som du då jag också råkar bo hos den skithyresvärden! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.