Gå till innehåll

komfortmätning - Individuell värmemätning helsingborgshem


Dykarn

Rekommenderade inlägg

Helsingborgshem har nu infört individuell "komfortmätning" i min lägenhet d.v.s. om jag ligger över 21 grader så straffas jag med en högre hyra.

Faktorer som solsken, spillvärme från ett stort akvarium som värmer upp vardagsrummet tar man ingen hänsyn till.

Mitt akvarium håller 26 grader och automatiskt blir det ca: 24-25 grader i vardagsrummet även om radiatorn är avstängd.

I praktiken så får jag betala två gånger för värmen. Först för elektriciteten som går åt till akvariet och sedan straffhyra,

plus att Helsingborgshem slipper att värma upp mitt vardagsrum.

Finns det några erfarenheter hos medlemmar på SG?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helsingborgshem har nu infört individuell "komfortmätning" i min lägenhet d.v.s. om jag ligger över 21 grader så straffas jag med en högre hyra.

Faktorer som solsken, spillvärme från ett stort akvarium som värmer upp vardagsrummet tar man ingen hänsyn till.

Mitt akvarium håller 26 grader och automatiskt blir det ca: 24-25 grader i vardagsrummet även om radiatorn är avstängd.

I praktiken så får jag betala två gånger för värmen. Först för elektriciteten som går åt till akvariet och sedan straffhyra,

plus att Helsingborgshem slipper att värma upp mitt vardagsrum.

Finns det några erfarenheter hos medlemmar på SG?

Dykarn, det är ett led i deras nya energistrategi. Dom har ett uppsatt energimål, som jag inte kommer ihåg nu! Kolla på kommunens hemsida

Jag tycker att du skall fråga dom hur deras upphandling är på grön-el om du får trubbel med dom.

Sedan kan du ju ifrågasätta om mätningen skall vara på el-mätningen eller på temperaturen?

Dom kommer inte att kunna ro i land med detta. De förmodligen bara skrämmas och försöka uppnå deras energimål. Dom kommer att ha svårt att hålla rent juridiskt, bra tråkigt om det skulle behöva gå så långt.

Mvh / Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...