Gå till innehåll

Effektförluster Deltec HLP


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Har äntligen hittat kurvorna igen gällande effektförluster vid olika lyfthöjd. Passar på att lägga upp dom även om kvaliten inte är de bästa. Det är ingen rolig läsning,,,och då har ingen hänsyn tagits till alla krökar o böjar vi har på vägen. Det är ju inte ovanligt att vattnet ska upp 1,5m från sumpen till överkant akvariet. Vad jag har förstått så ska ändå Deltecs HLP-pumpar vara kraftiga grejer som klarar sig förhållandevis bra mot många andra..smiley11.gif

HLP 4040

foto_img.gif

HLP 4745

foto_img.gif

HLP 5250

foto_img.gif

HLP 8070

foto_img.gif

__________________

Ha d

Johannes

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Johannes,

Ser tyvärr inte vad det står på axlarna..

Jag testade lite själv med min Lifeguard "quite one"-pump, som skall pumpa 3600 liter (tror jag). Testade först att köra den vid ca 10 cm:s lyfthöjd (lägsta jag kunde åstadkomma) och då pumpade den ca 3400 L/h. Testade den sedan vid 1,3 meters lyfthöjd (dvs så den sitter i bruk) och den pumpade då ca 2400 L/h. Klart dugligt tycker jag.

__________________

Mvh

Nicklas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom var dåliga, tror han själv har scannat in dom. Vänster axel är höjd i meter, alltså en halvmeter mellan strecken och vågrät axel är L/h. Jag har skrivit till både Deltec o Eheim och begärt diagram men ingen har svarat.

Som du skriver Nicklas så visst är det dugligt. Men ändå tråkigt med en förlust på 30%,, kommer det sen på två 90 graders rörvinklar och gör pumpen ett år äldre så..När man ska till att köpa returpump så får man ju nästan utgå från at man behöver nästan 50% överkapacitet mot vad man vill ha när man tittar på fabrikanternas specar. Så får man väl strypa det sista själv med en ventil så att det finns lite reservkapacitet. Tycker ändå att det är nåt man ska ha med sig i bakhuvet när man tittar på pumpar.

Jag tittade på QuiteOne just för att dom har två varianter av varje modell där den ena är gjord just för att klara bättre tryckhöjd. Men när jag skulle köpa en sån var det nån som sa att de börjar låta en del när dom får lite motstånd.?? Kan du kommentera det Nicklas för den är en intressant pump.

__________________

Ha d

Johannes

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Tog en del huvudbry att dra mitt system...har bara en 90-gradare (och 2 st 45-gradare) från returpumpen till akvariet. Vet ej vilken av dessa modeller jag har, men den jag har låter knappt ingenting...måste lägga huvudet mot pumpen för att det överhuvudtaget skall gå att höra den.

__________________

Mvh

Nicklas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...