Gå till innehåll

varför dör mina räkor?? + rörmask HJÄLP !!!


Rekommenderade inlägg

Hej jag har ett ganska nystartat kar ett rsm 130 mina koraller,skivor,knappar, fiskar, eremitkräftor maskar, svamp, bta, trivs bra men mina räkor och rör maskar som jag köper dör !! har kollat ph =8.0, kh=,9,8, po4= 0.25, no3=5, (kämpar med att få ner po4 och no3) salt + temp är okej.

nyligen köpt en rörmask och nu verkar den vara död :( den bara hänger ur röret tidigare så drog den in sig i röret om något störde den, kände på den och den känns mjukare än va den va när jag köpte den + att en liten bit av "paraplyet" råka lossna, någon som vet hur den ser ut när den är död? någon som vet vad felet kan va??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag köpte en rörmask då mitt kar var nystartat och mitt i allt så flöt ett tomt skal upp.

Tips på om den är död att att plocka upp den och så känner man om det rör sig i skalet är väldigt mjukt då masken är ihopdragen men i mitten kan man känna om den rör sig försiktigt.. Lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu prova jag och trycka lite försiktigt tyckte jag kände att den rörde sig lite i röret men är inte säker :/ däremot kom det ut lite gul vätska ur den bakre änden :/ om den är död kan den ligga kvar i karet?? kan en annan rör mask ta röret?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...