Gå till innehåll

Socklar


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Sitter å kollar på lite olika MH lampor är det nån som är insatt i dom olika socklarna jag har en så med kontakt i båda ändar men det verkar finnas både med glas hela vägen ut och med keramik längst ut i ändarna är detta samma sort eller passar dom inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jimmy,

På dubbel ändade MH finns det två typer av socklar en för 70 och 150 watts varianten denna heter RX7s (med två fjäder belastade "stift") där lampan skjuts i sidledes. För 250 watts modellen heter sockeln Fc2 (och i den trycks lampan ner i sockeln). Detta gäller oavsett tillverkare.

__________________

Mvh Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så om jag beställer en 250w så kamn jag inte få fel helt enkelt man är ju lite rädd att det ska komma fel lampa när man beställer.

/jimmy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ska inte kunna bli fel, så du kan lungt beställa den lampa du tycker passar dig bäst. Vad har du tänkt köpa för lampa?

__________________

Mvh Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kolla här det är detta jag mena här har dom en lampa med glas längst ut och en med keramik.

Jag va nyss å tittade på min och den hadde keramik i ändarna men det står inte Fc 2 på den det enda som står är

Osram Hqi TS 250w/d

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok då är jag med, de visar en 150 och 250 på samma bild bara foto_img.gif

den 250w modellen (den längre på bilden) kommer att funka i din aramatur.

Det är tvär lungt, så mycket standard det kan bli (Osram har gett standarden ett ansiktesmiley2.gif) Då kan du i princip välja vilken annan DE 250W lampa som helst.

__________________

Mvh Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skillnaden kommer att bli rätt stor "färgmässigt" din gamla lampa ligger på 5200K och den lampa du funderar på är ju på 10 000K men efter vad jag förstår så brinner den i själva verket på dryga 13 000K. Kommer att bli ett rejält "lyft" färgmässigt kommer att bli riktigt bra tror jag. Vad du bör tänka på är att du får en större del UV-A från den lampan så du kanske ska korta in brinntiden en aning i börjansmiley1.gif

__________________

Mvh Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo det kommer att bli skilnad det är inte den bästa lampan som sitter i men den fyller sin funktion alt verkar trivas men nu på senare tid typ dom två sista veckorna har jag fått lit oönskade alger på botten under lampan tror att det kom i samband med att jag ändrade på pumparna så gör väll även den gamla lampan sitt till.

Jag håller på att undersöka om man kan fixa fram dessa lampor genom svenska grosister så som Selga och Ahlsell men det verkar som om familjen Rausing har köp upp hela jävla skiten

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

smiley4.gif Jo så är det nog... De flesta akvariebutiker har ju AB lampor men priserna är ju inte så kul på hemmaplan. Anledningen till att jag nämde det där med UV-A är att just AB lampor lämnar lite mera UV än andra DE lampor (detta ska inte tolkas som negativt). Kolla länken: Advancedaquarist Här jämför man visserligen 150W DE men spectralsammansättningen är ju den samma

__________________

Mvh Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare!!

jag har en 70W MH med liten skruvsockel, någon som vet var man kan få tag i dugliga lampor till denna ?

MVh Magnus.

__________________

There is no substitute for cubic inches.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!!

Jo, jag tror det, denna har varit som växtbelysning hos en kille. Den var köpt på någon växthussida här på nätet, men jag hittar inga lampor.

__________________

There is no substitute for cubic inches.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...