Gå till innehåll

Skummare till 1000liter?


Curtus

Rekommenderade inlägg

Hej.

Jag står lite och velar fram och tillbaka när det gäller valet av skummare till nya karet.

Systemet blir på ca 1000 liter och jag vill ha en kraftig skummare som klarar av ganska hög belastning.

Jag står och velar mellan följande modeller:

ATI PowerCone 250iS

Bubblemagus 220CS

Bubblemagus 250S

Deltec TC 2060

Grotech HEA 200S

Vad skulle ni själva valt? Och motivera gärna.

Följdfrågan blir om jag väljer en extern skummare, kan man mata den direkt från Biopelletsfiltret? Eller är det kanske för dåligt flöde?

Mvh Patric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du kollat in RLSS skummarna? Jag har R8i och den gör sitt jobb med bravur. Pumpen har ställbart flöde vilket är trevligt och då det sitter en DC pump i istället för AC slipper man det härliga 50 hz brummandet! :-) Tystnad brukar betyda glad fru/sambo.

Lycka till med ditt val!

//Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipset! En till skummare till listan=) De lät ju faktiskt riktigt intressant och även kanske en av deras DC pumpar som returpump!

Får jag fråga vart du köpte din skummare ifrån?

Mvh Patric

Har du kollat in RLSS skummarna? Jag har R8i och den gör sitt jobb med bravur. Pumpen har ställbart flöde vilket är trevligt och då det sitter en DC pump i istället för AC slipper man det härliga 50 hz brummandet! :-) Tystnad brukar betyda glad fru/sambo.

Lycka till med ditt val!

//Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vore ju fint om nån kunde såga någon av skummarna i min lista helt så man kan välja bort någon:)

Grotech Hea har ju varit med i matchen länge så den bör ju vara bra. Å andra sidan kanske man vill prova något modernare.

Ni som har RLSS, har ni högt belastade kar och har ni överdimensionerad skummare?

Tycker helt klart rlss verkar intressant! Jag kollar på R10i tror ni den gör ett bra jobb i ett ganska hårt belastat 1000liters system? Eller bör man gå upp ytterligare en storlek?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör som sagt r8i till ett 600 liters kar och den drar ut massor med mörkt gunk och då har jag ställt ner pumpen till nivå 4 av 6. R10i kommer, i mitt tycke, vara fullt tillräckligt till ett 1k liters kar. Tänk på att det är ganska stora pjäser. Måttet på r10i är 36x26x55.

Jag har inte haft någon av de andra skummarna på din lista så jag kan dessvärre inte säga så mycket om dem.

//Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter ju kanon. Ja anledningen till att jag frågar är att jag känner att jag måste bestämma mig för vilken skummare jag ska använda så att jag kan anpassa sumpen efter den.

Lit OT, jag blev ju även sugen på en waveline pump som retur. Svår fråga men är det stor skillnad ljudmässigt om man jämför med t.ex. en aquabee?

Mvh Patric

Jag kör som sagt r8i till ett 600 liters kar och den drar ut massor med mörkt gunk och då har jag ställt ner pumpen till nivå 4 av 6. R10i kommer, i mitt tycke, vara fullt tillräckligt till ett 1k liters kar. Tänk på att det är ganska stora pjäser. Måttet på r10i är 36x26x55.

Jag har inte haft någon av de andra skummarna på din lista så jag kan dessvärre inte säga så mycket om dem.

//Stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter ju kanon. Ja anledningen till att jag frågar är att jag känner att jag måste bestämma mig för vilken skummare jag ska använda så att jag kan anpassa sumpen efter den.

Lit OT, jag blev ju även sugen på en waveline pump som retur. Svår fråga men är det stor skillnad ljudmässigt om man jämför med t.ex. en aquabee?

Mvh Patric

Jag bytte från en Eheim pump till DC5000 och jag är supernöjd. Det viner lite vid uppstart men sen hör man inte den. Det blir inte sämre av att den har trevlig styrning också :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var tvungen att byta ut min aquabee mot en Deltec HLP pump då jag inte stod ut med 50hz brummet.

Waveline pumpen låter dock lite mer än min Deltec som är 100% tyst men det är inte jättestor skillnad. Waveline är betydligt tystare än Aquabee (i mitt tycke).

//Stefan

Låter ju kanon. Ja anledningen till att jag frågar är att jag känner att jag måste bestämma mig för vilken skummare jag ska använda så att jag kan anpassa sumpen efter den.

Lit OT, jag blev ju även sugen på en waveline pump som retur. Svår fråga men är det stor skillnad ljudmässigt om man jämför med t.ex. en aquabee?

Mvh Patric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för bra info!

Vi får se vad det kan tänkas bli. Har jag tur så kanske det kommer ut nån vettig begagnad returpump. Kanske man kan spara någon tusenlapp där!

Rlss skummaren blev jag riktigt sugen på faktiskt, ska fundera vidare ett tag =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...