Gå till innehåll

Aarrgh! Alger i mängder!


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hjälp mig nu!!!

Hela burken är full med alger, olika varianter av gröna...

Vad kan jag göra, det blir bara värre o värre, jag skördar för hand men de kommer tillbaka hela tiden. Har lite kirurger och annat som skall äta dessa men det räcker liksom inte till.

Kan jag installera någon "hårdvara" som hjälper till? typ fosfatfilter eller kalkreaktor???

Snälla kom med tips

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

* Kolla PO4 (fosfat), bör vara mkt nära 0. Om det finns fosfat så kan du odla makroalger som är lätta att avlägsna (och som inte sprider gifter i vattnet!) eller/och skaffa en PO4 "remover".

* Kolla NO3 (nitrat), bör vara lågt, under 5 tycker jag eller 0 om PO4 är mätbart.

* Skaffa Turbo snäckor, Nerita snäckor, Eremiter och andra alggnagare! Det finns även krabbor (grå-gröna) som gnagar Valonia :-)

* Om du mekaniskt avlägsnar alger (ex. trådalger), se då till att du har en effektiv mekanisk filtrering så att algerna inte sprider sig mha sporer (el. hur dom nu gör). Oerhört viktigt att mek. filtrer rengörs ofta!

* Mata mkt sparsamt. NO3 ska hinna lämna karet som gas mha av din levande sten. Ökar NO3, då har du obalans.

* Ha tålamod, det löser sig! Kan ta flera månader om du har mkt obalans.

Krister

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen minns en fegis, eller hur!

Kämpa på,du kan ju prova med en Sallarias ska tydligen käka mängder!

Och om du behöver litte pepping kan du ju alltid spela lite eye of the tiger.

Det funkar för mig!!!

__________________

Mvh. Calle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jupp, har varit påzooaffären idag och införskaffat en salarias, får se om den lever upp till ryktet... man kan ju alltid hoppas.. Förresten är det någon som har erfarenhet av fosfatfilter? Är tillräckligt desperat för att prova allting nu!

__________________

Il be back!

Niclas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En ny diskborste och enny tandborste är rätt bra för att borsta bort de värsta algerna med, såvida man inte har en massa annat på stenarna som man inte vill borsta bort. Använd ett starkt pumphuvud(ca 2-3000L/h) och för omkring den i akvariet och blås vatten på stenarna så att smuts och löst sittande alger virvlar loss och kan filtreras bort, använd t.ex. tunze filterlindor för filtreringen. Rengör eventuella andra mekaniska filterofta (minst en gång i veckan), speciellt viktigt att rengöra dem i samband borstning och blåsning av stenarna.

Mata inte mer än djuren i akvariet äter upp. Ett antal täta vattenbyten är också bra, om det nya vattnet är fritt från nitrat, nitrit, fosfat etc. Det är lämpligt att försöka få ned algmängdenpå rimlig nivå som algätarna har en möjlighet att hantera och hålla tillbaka. Ha inte på belysningen för lång tid per dygn, lämpligt kan vara ca 7-8 timmar för metallhalogenen om det är enda ljuskällan, har du komplementsbelsyning så kan den gå på en annan timer så den tänds en timme tidigare och släcks en timme senare än metallhalogenen som då kan vara på ca 6-7 timmar.När du fått algtillväxten under kontroll kan du om du vill ökabelysningstiden gradvis. Effektiv skummare osv är också bra... Bra med macroalger, kalkalger, koraller etc i systemet som kan konkurrera om ljus och näring.

__________________

~~~ Max Photo ~~~

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nicklas hur länge har du haft igång karet ??

Jag personligen tror inte på att tillsätta massa kemikalier anledninge tilll dina alger måste vara obalans någonstans.

/jimmy

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jimmy, det har snurrat i ca: 6månader nu, algerna har stökat i 3 månader.

Mina fosfat värden är ca: 0.25 om det kan vara till någon hjälp..

__________________

Il be back!

Niclas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det som hjälpte för mig då jag slogs mot bryopsis (iof inte så mycket) Var att se till att skummaren fungerade optimalt, dvs. se till att den är ren och bra inställd. Sen drog jag ned på matningen, manuell bortplockning av algerna och började odla caulerpa i refugumet. Efter en månad ungefär försvann algerna över natten faktiskt.

__________________

/Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fosfat-filter kan funka, men du har fått många andra bra förslag och tips här också.

Det som har fungerat bäst för min del är sniglar i mängder. Jag hade envisa trådalger som inte försvann vad än jag gjorde... ända tills jag köpte ca 50 sniglar. Ett par veckor senare var algerna borta!

Turbo, Astrea, Nerita, Trochus, Stomatella... ta lite olika så inriktar de sig olika sorters alger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller helt med "dykaren". Sniglar (och eremiter) är det bästa botemedlet. Man gjorde ett experiment på revet där man avlägsnade alla sniglar på 1 kvm med följden attområdet blev helt övervuxet av alger! 0.25 i fosfat är rätt högt tycker jag! Luftbubblor som stiger mot ytan, alger och fosfatremover minskar mängden fosfat. Fosfatremovern minskar "bara" oorganisk fosfat så de andra metoderna kan kombineras.

/Krister

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, nu håller jag ju på att ordna med en ny burk så han får gå i en så gott som alglös burk, dock visade han inte så stort intresse för algerna som jag hade hoppats på, satt mest o tuggade på pumparna

__________________

Il be back!

Niclas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...