Gå till innehåll

Vad händer med vår Sarcophyton???


Lulle79

Rekommenderade inlägg

Hoppas ni kan hjälpa mej, jag har en liten Sarcophyton som växte och var jättefin, men nu ser vi att den inte är som den ska, den har som gropar/hål i hatten och är inte alls lika pigg som tidigare, drar inte ut sina långa "tentakler" ordenligt..

Jag har tagit några bilder, som dock inte är så bra, för att ni ska kunna se hur den ser ut. Frågan är nu vad det är som gör att den har blivit så här, jag ser inget på någon annan korall, jag har en Sarcophyton till som inte visar några sådana här symtom.. Kan det vara något som äter på den? Eller kan det vara anemonen som är boven i dramat då den har flyttat runt i ca 1½ vecka och mestadels håller till ganska nära Sarcophytonen?

Hoppas på snabbt svar då vi åker på semester i morgon.... *suck*

//Alexandra

post-1456-14468912200241_thumb.jpg

post-1456-14468912200302_thumb.jpg

post-1456-14468912200356_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har en anemon som flyttat runt i över en och en halv vecka så är det nog dags att kolla över karet. Fyller det alla kriterier för att hålla en anemon? Har det hänt något? Ändrade värden, ljus, värme...? Sacron är nog ingen fara med, den drar in sig och renar sig, skadorna kan komma från sandkorn som legat på den osv. Men med en osalig anemon som springer runt så är det nog inte så lätt att vara mjukis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren, vi får hoppas att den klarar ut det hela själv och att den blir bra igen.

Anemonen flyttar inte runt sig i hela akvariet, den verkar dock ha beslutångest om vilken sida av stenen den vill sitta på. Den drar sig ju undan lite under stenen på natten och sen på dagarna så är den vissa dagar på ena sidan och andra dagar på andra sidan...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...