Matthias_H Postat 24 juli 2013 Postat 24 juli 2013 hej jag köpte en osmos idag pga får en del brunalger på rutan och i gruset när jag byter vatten undrar om man måste köpa till ett silikatfilter eller räcker det att köra osmosen ?http://www.drakfisken.se/osmos/1202-aqualight-picobello.html köpte en sådan på 300liter Citera
freddi36 Postat 24 juli 2013 Postat 24 juli 2013 En vanlig osmos tar inte sillikater, därav att det finns speciella silikatfilter Vad kör du med för salt? Om det är ett märke med lågt kvalité kan ju problemet ligga där, ifall det finns silikat i saltet Citera
Matthias_H Postat 24 juli 2013 Författare Postat 24 juli 2013 Saltet jag har heter tetra marine salt pro kör du osmos ? Har blivit tipsad av alla att köra osmos i mitt saltkar så därför tänkte jag att det var dags att köpa de :-) har inga jätteproblem ännu men blir varje gång jag fyller på avdunstat vatten och vid vattenbyte så är lite störande :-( är de inte klokt att köra osmos ? Citera
freddi36 Postat 24 juli 2013 Postat 24 juli 2013 Jo absolut är det kolkt att köra med osmos! Man eliminerar flera risker som kan finnas med kranvatten, bl.a koppar och andra tungmetaller, finns det silikat i vattnet och man kör med silikatfilter tar man bort det också Citera
freddi36 Postat 24 juli 2013 Postat 24 juli 2013 Man "nollställer" liksom vattnet, dvs får helt rent vatten, bara H2O. Då vet du exakt vad du stoppar i ditt kar, dvs det som finns i saltblandningen. I kranvatten finns även kalcium, magnesium och en massa andra ämnen som även finns i saltet. Saltet är oftast gjort för att blandas med osmosvatten så man får rätt värden på dessa ämnen. Använder man kranvatten blir dessa värden för höga när man blandar i saltet, eftersom de både finns i saltet och vattnet. Citera
Matthias_H Postat 24 juli 2013 Författare Postat 24 juli 2013 Okej men ska testa byta lite vatten med det en gång och blir de lika mycket kiselalger på rutorna så får jag väl köpa ett silikatfiltrer med Citera
Matthias_H Postat 24 juli 2013 Författare Postat 24 juli 2013 Har du varit med om att vattnet mitt i allt blir lite grumligt ? Och far runt en massa små skräp. Men mest grumligt :-( Citera
Matthias_H Postat 24 juli 2013 Författare Postat 24 juli 2013 I vattnet såg nu att det var en turbo snäcka som satt och släppte ut nått vitt ???? Va tusan är de Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.