Gå till innehåll

Cyano behandling


Andreas_Lindholm

Rekommenderade inlägg

Hej! Har en fråga till er som behandlat akvariet med red slime remover eller liknande preparat. Försvinner cyanon helt eller sker det en återväxt efterhand? Jag har enstaka områden i gruset med cyanobakterier och provade nitratdosering utan effekt. Mörklade akv under 3 dagar, vilket fungerade bra, men ser en återkomst av cyano. Provar nu vodkadosering för att istället sänka näringsnivåerna. Har märkt att cyanon som återväxte på glaset nära gruset, verkar störas av en gråfärgad "bakterie hinna". Har lagt märke till att när belysningen varit på i ca 5-6 h verkar något hända med cyanon i gruset (drar sig tillbaka). Någon med liknande erfarenhet? Har också lagt märke till att där vattnet strömmar från ytan ner mot botten (samtliga pumpar sitter i samma hörn, riktade mot ytan), är förekomsten av cyano mindre. Rakt under pumparna där vattnet är mindre turbulent finns mer cyano närvarande. Kan det vara rimligt att det anrikas näringsämnen där? Med vänlig hälsning, ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förlorade slaget mot cyanon. Startade idag dosering med aqua medic reef life anti red. 10 ml av medlet ska tillsättas per 40 l. Doseringen blir 30 ml men jag gör detta annorlunda då jag tycker att jag har förhållandevis lite cyanobakterier. Startdosen blir 5 ml idag. Imorgon 10 ml och nästkommande dag 15 ml. Det jag kan se ca 3 h efter första dosen är att cyanon verkar reagera mot preparatet. Mycket små partiklar syns i vattenkolumnen. Småräkor, märlkräftor, eremiter och koraller ser ok ut! Skummaren går dygnet runt nu

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok. men menar du att du inte har skummaren på dygnet runt annars? eller producerar den skum hela tiden menar du? varför sprider du ut medlet så? meningen är ju att döda de bakterier om tillv cyano men det tror jag inte du uppnår med så svag dos.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Jag har skummaren avstängd kvällstid då tunze nanoskummaren stör (låter högt) när lillgrabben ska somna. Jag har valt att ta det lugnt som med allt annat jag doserar. Det visar sig framöver om min dosering är fel, är kanske för försiktig :-) Misslyckas bekämpningen har jag 70 ml kvar av preparatet och kan köra full dos a 30 ml. Cyanon verkar märkbart påverkad och förstår ditt resonemang gällande full dos. Vad har du för erfarenhet av dessa preparat? Är nyfiken då detta verkar vara ett vanligt problem med cyano. Med vänlig hälsning, ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag är all synlig cyano borta, följer doseringen som bestämt. Skummaren kör jag blöt, har tömt koppen 3 ggr idag. Färgen på skummet/vätskan är rosafärgad. Vattenfärgen är klar med små partiklar i. Satte dit ett skumfilter i ena pumpen som jag rengör 1ggr/dag, fastnar någonting där som färgar filtret brunt. Den ända korallen som reagerat är som väntat min sarcophyton, är inte lika utslagen som den brukar. Övriga djur verkar ok.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Sätter i aktivt kol framåt kvällen och sedan genomför jag ett vattenbyte imorgon. Har förlorat en turbosnigel annars ser akv bra ut! Eremiterna verkar äta någonting i gruset där cyanon växte bäst. En erfarenhet rikare har jag blivit. Skrev i ett tidigare inlägg om att jag lät cyanon vara och hoppades att konkurrens skulle begränsa cyanoproblematiken. Sedan tillväxte cyanon fort utan att jag gjorde någon ändring i akv. Har haft cyano förut i andra system och där sammanföll cyanodöd i och med lösrörsbyte och uppgradering av skummaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Nu har jag behandlat akv med medlet mot cyano och i skrivade stund ser allt bra ut i akv. Sög ur mycket smuts från gruset vid vattenbytet tillsatte aktivt kol och tog bort det tillfälliga filtret. Nu återstår att se när cyanon kommer tillbaka. Nästa gång ska jag vara mera aktiv från början och suga bort cyanon och behandla med väteperoxid direkt på de områden i akv jag kommer åt. Med vänlig hälsning, ante

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Nu har det gått några dagar sedan behandlingen mot cyanon inleddes. Än så länge håller sig systemet mycket stabilt och över förväntan. Gjorde ett misstag som glömde fota hur framförallt gruset såg ut före, under och efter behandlingen. Allt microliv är tillbaka och jag får putsa rutorna någon gång/dag då det sitter mängder med små djur. Påminner om klockdjur, amöbor eller liknande. Återkopplar igen när det förflutit någon månad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...