Guest Gäst Postat 3 januari 2004 Postat 3 januari 2004 Hejsan! Har köpt ett nytt fint saltkar nu med en massa tekniska tillbehör. Undrar bara om UV filtert alltid ska stå på, eller om det ska vara igång ändast när jag sätter i nya fiskar eller liknande. Citera
Guest Gäst Postat 3 januari 2004 Postat 3 januari 2004 Jag har bara på mitt när jag släpper i ny fisk, eller misstänker parasiter.__________________Kunskap är lycka Citera
Guest Gäst Postat 3 januari 2004 Postat 3 januari 2004 har ett raibow uvc på 40 watt har på det hela tiden fördelen med rainbow är att dom kan stå på jämt!!! Citera
Guest Gäst Postat 3 januari 2004 Postat 3 januari 2004 Varför kan inte anndra uv`n stå på för jämnan?__________________Daniel Olsson 720 liter 220 liter Citera
Guest Gäst Postat 3 januari 2004 Postat 3 januari 2004 Skrev exakt samma fråga, dock hann metcrue före mig.. Det är väl brinntid som räknas, och jag skulle tro att ett lysrör håller längre om det bara står och går än om det tas av och på kontinuerligt.__________________Mvh Nicklas Citera
Guest Gäst Postat 3 januari 2004 Postat 3 januari 2004 nu ska vi se om det blir rätt!!! rainbow är tydligen högstrålande och dom ska tydli´gen ta bort dom skadliga parasiterna inte dom bra!!!!! men jag tror man ska ha alla uvc på hela tiden!!! Pentair Aquatics UV-filter är ett av få UV system på marknaden som är högstrålande. Vilket innebär att det kan vara på kontinuerligt utan att ta bort dom "nyttiga" bakterierna Citera
Guest Gäst Postat 3 januari 2004 Postat 3 januari 2004 Jag förstår inte hur ett av kan bränna död på endast dom skadliga bakterierna och inte nyttigheterna som paserar det dödande uv ljuset? Verkar lite knepigt. /Mattias__________________720L+150L sump, 3*250w mh, 40w uv, k-reaktor, 165kg ls, cirkulation 8000l/h genom ytavrinning + 3st iks aquastar 3500 genom vavesimulator. Skummare Top fathom 200, osmos. Citera
Guest Gäst Postat 3 januari 2004 Postat 3 januari 2004 Det måste vara en försäljare som sagt det om du ursäkta för det kan ju inte stämma ett uv tar död på det som passera sen om det är nyttiga eller onyttiga grejer tror jag inte spelar nån roll. Citera
Guest Gäst Postat 3 januari 2004 Postat 3 januari 2004 UV-C tar död även på de nyttiga bakterierna, det är anledningen till att de som kör UV-C ofta inte kör den dygnet runt 12 månader om året, utan kör då det behövs. Själv har jag bara ett litet 11W, skall köpa ett större för jag tror faktiskt att UV är bra att ha vid valda tillfällen.__________________Il be back! Niclas 450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm. Citera
Guest Gäst Postat 3 januari 2004 Postat 3 januari 2004 Såvitt jag vet "Strålar" Pentair precis som de flesta uvc på 253,7 nm__________________PB Citera
Guest Gäst Postat 3 januari 2004 Postat 3 januari 2004 Håller med niclas Uv är bra vid valda tillfällen som när man släpper i fisk osv men jag tror inte på att köra med det året runt. Citera
Guest Gäst Postat 3 januari 2004 Postat 3 januari 2004 det jag skrev om uvc- tog jag i från korallfisken i lindköpings hemsida!!! http://www.korallfisken.com/korallfisken/Site_Templates/prod ukter.asp Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.