Gå till innehåll

Nytt akvarium - UV fråga


Guest Gäst

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Har köpt ett nytt fint saltkar nu med en massa tekniska tillbehör. Undrar bara om UV filtert alltid ska stå på, eller om det ska vara igång ändast när jag sätter i nya fiskar eller liknande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skrev exakt samma fråga, dock hann metcrue före mig..

Det är väl brinntid som räknas, och jag skulle tro att ett lysrör håller längre om det bara står och går än om det tas av och på kontinuerligt.

__________________

Mvh

Nicklas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu ska vi se om det blir rätt!!!

rainbow är tydligen högstrålande och dom ska tydli´gen ta bort dom skadliga parasiterna inte dom bra!!!!!

men jag tror man ska ha alla uvc på hela tiden!!!

Pentair Aquatics UV-filter är ett av få UV system på marknaden som är högstrålande.

Vilket innebär att det kan vara på kontinuerligt utan att ta bort dom "nyttiga" bakterierna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår inte hur ett av kan bränna död på endast dom skadliga bakterierna och inte nyttigheterna som paserar det dödande uv ljuset?

Verkar lite knepigt.

/Mattias

__________________

720L+150L sump, 3*250w mh, 40w uv, k-reaktor, 165kg ls, cirkulation 8000l/h genom ytavrinning + 3st iks aquastar 3500 genom vavesimulator. Skummare Top fathom 200, osmos.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det måste vara en försäljare som sagt det om du ursäkta för det kan ju inte stämma ett uv tar död på det som passera sen om det är nyttiga eller onyttiga grejer tror jag inte spelar nån roll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

UV-C tar död även på de nyttiga bakterierna, det är anledningen till att de som kör UV-C ofta inte kör den dygnet runt 12 månader om året, utan kör då det behövs. Själv har jag bara ett litet 11W, skall köpa ett större för jag tror faktiskt att UV är bra att ha vid valda tillfällen.

__________________

Il be back!

Niclas

450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...