Gå till innehåll

Sparrow's (Robin och Sannas) 362l+75l sump


sparrow

Rekommenderade inlägg

Ja då får man väl ta och sätta igång en tråd för oss med :)

Vi har haft saltvattens kar nu sedan början av februari 2012, bytte kar ett par gånger och har sedan typ maj-12 haft detta karet vi har nu, vi började med 14kg sten i karet, 2st senularia sp.08, 2 anemoner, och kenya träd, en flavecis en palett kirurg en veliferum och två clowner.

Vi köpte oss en imperator och en Ctenochaetus striatus, imperatorn och clowneran gjorde vi oss av med och fick i inbyte ett par euphyllai stänger, dessa har vuxit bra och vi har delat dem till flera "fraggar" som plaserats ut.

Sedan så har vi i flera omgångar köpt oss Sps:er men det verkar som om vi har något i karet som tar våra sps:er, kan vara bakterier eller parasiter, vad vet vi inte alls, dem bara vitnar och dör även om jag tycker att värdena är bra efter brochyren "saltvatten for dummies" så i dagen läge har vi euphyllia 2 sorter, calustrea candy cane, stjärnpolyper skivor, riccordea florida, någon typ av lps som jag lite pinsamt nog inte kom ihåg namnet på sedan jag åkte frpån affären där jag köpte dem, en blå mussla 2st RBTA, och någon lila korall som jag inte vet om det är en lps eller en mjukkorall.. några olika zoantus (tror jag det va) och 2st pavona caktus,

Jag satte mig och skissade upp en in byggnad til karet då vi fick väldigt mycket ljusspill från våran mh lampa och byggde mig en ställning på karet och tre täck luckor till metallställningen som karet står på som vi målade vit med körsbärs betsade kanter på..

nnu i sommar så har karet varit lite för varmt så vi fick åka och köpa oss en fläckt på claes ohlsson som vi har satt i ställningen riktad ner mot vattenytan för att hålla ner temperaturen...

Den 31/7-12 va vi i lerum och fick köpt oss 2st nya Putsar räkor, 3st gula damseller och 2 st bangaier. Bangaierna gick tyvärr bort dagen efter i koppning :(

Så i går (2/8-13) så vart vi ute på en road trip på kvällen och åkte ner till ppihlstrom och köpte oss 19kg fin ls som vi fyllde upp och jävlar vilken skillnad det blev i karet, känner oss nöjda med det :)

Bilder på allt kommer inom kort komma upp så fort som sedimentet har lagt sig i karet :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...