Gå till innehåll

Köpa uv-c NU välja rätt ?? Märke


Matthias_H

Rekommenderade inlägg

Som sagt, du har gåtten del input, men ring och prata med en handlare...

Jag köpte deltec 20w med en 750 l/h maxijet pump och blev mycket nöjd. Det räcker skert med 10w för dig, men det skiljer knappt nåt i pris, så jag skulleha gått på 20w

Detmest konkreta råd jag kan ge.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hans på drakfisken , stig på oceanakvarium , leffe på triton där har du tex tre handlare / aktiva medlemmar här på guiden som gärna hjälper dig.

Men följ rådet med 20w , så funkar uvcet även om du skulle byta upp dig något snäpp i akvarie längre fram.

@ moderator

Om detta inlägg är förmycket reklam så ta bara bort det.

Mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag vet faktist inte men annars får jag nog skruva fast det i akvariemöbeln :)

Finns två vägar att gå.. Antingen hänger man uvcet lite temporärt på kanten till akvariet.. Snabba enkla lösningen om man bara planerar att köra det en kort tid.. Sen så plockar man undan det , o kanske tar fram det igen när man sätter i ny fisk eller så.. Dvs vid behov..

Alt två..

Skruvas fast i skåpet under karet.. Två saker att tänka på.. Dels så måste uvcet luta lite eller stå helt upp.. Detta för att du verkligen ska få ut all luft ur uvcet när du kör igång pumpen. Det andra o tänka på är att göra det någerlunda smidigt för att kunna byta lampan..

Mvh Manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns två vägar att gå.. Antingen hänger man uvcet lite temporärt på kanten till akvariet.. Snabba enkla lösningen om man bara planerar att köra det en kort tid.. Sen så plockar man undan det , o kanske tar fram det igen när man sätter i ny fisk eller så.. Dvs vid behov..

Alt två..

Skruvas fast i skåpet under karet.. Två saker att tänka på.. Dels så måste uvcet luta lite eller stå helt upp.. Detta för att du verkligen ska få ut all luft ur uvcet när du kör igång pumpen. Det andra o tänka på är att göra det någerlunda smidigt för att kunna byta lampan..

Mvh Manne

kikat endel och tror jag skruvar fast den i skåpet :-) och så hitta jag hemma en sån här pump jag köpte till min förra akvarium som aldrig kom i bruk http://www.akvarieshopen.com/akvarietillbehor/akvariepumpar-akvariefilter-EN/cirkulationspumpar-EN/compact-1000-1000-l-t.html fundera på slänga in den i filterhörnan och dra slangar till uv-c och det ska väl sitta på utblåset om jag förstått de rätt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som de skriver att det funkar bra med 20W så har ni när ni vill ha större akvarie sedan, går ni då och köper ett 10W och undrar om det blir klent? Det jag klarade av att läsa mig till på svaren innan är att det funkar med 10W men köp ett 20W istället då priset ej diffar så mycket så har ni längre fram också ifall det blir större akvarium.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara men har rätt genomströmning så fungerar det. Jag förespråkar mer drag i sakerna hade 55w förut men det gick sönder. Det är sak samma om det är 10w eller 1000w bara man anpassar genomströmning en så fungerar det. Allt beror på vad man ska ha det till vissa saker kräver mer uvc en andra. Fördelen med starkare är ju högre genomströmning tar hand om mer vatten mer effektiva. Så svaret på din fråga är ja det fungerar med 10w men jag hade valt ett 20w för då sväljer det mer vatten mm.....

Som svar på din fråga ang större kar tex en polare till mig har ett 750l där har han 2 55w. Sedan är det ju frågan vad man vill få ut av sitt uvc alger parasiter mm finns väldigt bra tabeller hur många w samt genomströmning det behövs för att döda dom olika sakerna.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...