Gå till innehåll

en liten fråga ang nytt kar.


Rååbert

Rekommenderade inlägg

Hallå , är sugen på att bygga ett Större kar. Med måttet " 243 cm x 72 cm x 72 cm " 1420 liter.

Är det någon som vet nån bra tillverkare samt tips/råd på vad man bör tänka på när man bygger ett sådant kar? material?

detta akvarium är identiskt med det jag vill bygga.

post-7576-14468930295304_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Studera kan jag väl göra. Men det säger ju inte så mycket om hur man ska bygga det. Men vill veta lite mera om egna erfarenheter. Vad man bör tänka på osv. Gärna svenska tillverkare av akvarium , inte amerikanska. Det är inte så kul att beställa grejjer och sen skiter sig allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Börja med att räkna på driftbudgeten, det kommer nog att kosta någon/några kronor per liter/mån.

Det är ofta där många faller när dom skaffar stora burkar varpå karen läggs ner relativt snart.

El

Salt

Tillsatser

Mat

Filtermedia

Slitage (pumpar lysrör etc)

Co2&media (lär bli reaktor på ett sånthär kar)

Det finns nog byggare som säkerligen fixar själva karet men du behöver var noga med mått på både kar och borrningar hör med Triton och Lagret att börjas med...

Rutorna börjar bli tjocka på ett sånthär kar och då är optiwhite/weissglas på framrutan är inte helt fel.

Hävertsystem är väldigt trevligt att ha i ett sånthär kar, den stora mängden vatten som cirkulerar låter en hel del annars.

Bänk skulle jag beställa från nån stålverkstad(bärande delen), då håller det och man kan beställa med reglerbara fötter så man får karet att stå jämt oavsett golv(nästan).

Vet att vargklo gjorde det och det var inte några tokiga priser.

Det är vad jag kan komma med ;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Börja med att räkna på driftbudgeten, det kommer nog att kosta någon/några kronor per liter/mån.

Det är ofta där många faller när dom skaffar stora burkar varpå karen läggs ner relativt snart.

El

Salt

Tillsatser

Mat

Filtermedia

Slitage (pumpar lysrör etc)

Co2&media (lär bli reaktor på ett sånthär kar)

Det finns nog byggare som säkerligen fixar själva karet men du behöver var noga med mått på både kar och borrningar hör med Triton och Lagret att börjas med...

Rutorna börjar bli tjocka på ett sånthär kar och då är optiwhite/weissglas på framrutan är inte helt fel.

Hävertsystem är väldigt trevligt att ha i ett sånthär kar, den stora mängden vatten som cirkulerar låter en hel del annars.

Bänk skulle jag beställa från nån stålverkstad(bärande delen), då håller det och man kan beställa med reglerbara fötter så man får karet att stå jämt oavsett golv(nästan).

Vet att vargklo gjorde det och det var inte några tokiga priser.

Det är vad jag kan komma med ;)

//NiXoN

Tack för bra svar :)

Jo förstår att det blir en del kronor per liter/mån.

får börja hamstra grejor :) sen hoppas jag att det blir verklighet inom en snar framtid!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...