Gå till innehåll

Hjälp!! Hur mycket stryk klarar en Tridacna?


Fredrik.g

Rekommenderade inlägg

Frugan köpte en tridacna crocea idag, föll direkt för den i affären och fick åka med oss hem.

Den ser ut att ha klarat sig bra i sin nya miljö fram till när lampan släcktes för 20 min sedan. Passade på att titta in i karet och ser vår lilla eremit stå och käka och har gjort ett stort hål i byssalen. Finns det en chans att den klarar sig? Där är fortfarande så mycket tråda kvar att den håller fast sig på fraggstenen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilken del är den känsligaste på musslan? Hålet i våran är i den breda sidan av skalet, om ni förstår vad jag menar.

Mantlen är ute idag ( dock inte fullt uppspärrad) och den reagerar på skuggning om man håller handen ovanför. Eremiten bor numera i sumpfacket!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Musslan ser bättre ut idag, hålet ser ut att börja växa igen, där är mer rörelse i skalet och manteln är ute mer och reagerar när clownerna simmar över den. Däremot stänger den inte sig om man flyttar den eller det är kväll. var så längesen jag hade musslor och kan väldigt lite om dem så det kanske inte är speciellt onormalt. Jag är mest nöjd med att den har klarat eremitens behandling hittills och verkar vilja överleva detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm.. stänger sig inte om man flyttar den!? Håller du på o stressar den menar du? vill du inte att den skall överleva så kan du ju peta på den..... o jag som trodde du ville han skulle bli bättre.

Om musslan inte stänger sig helt kan det bero på att skadan gör att den inte riktigt orkar få ihop skalet än men ge den lite tid så tror iaf jag att den kommer bli bra snart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Känsligaste borde vara skador inne i manteln då andningsorgan sitter i anslutning och munnen.. Skador som din har jag sätt på många musslor när dom släppt foten. Men en skada där så ska den vara som du placerat den ej i sand eller liknande för då blir den snabbt mat av olika godsaker i karet. Men pilla inte på den.

Jag har flyttat musslor vissa stänger sig andra inte.

Väldigt fin är den och jag tror absolut den kommer klara sig. Ha bara koll så ingen bakterie tillväxt sker eller svamp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmm.. stänger sig inte om man flyttar den!? Håller du på o stressar den menar du? vill du inte att den skall överleva så kan du ju peta på den..... o jag som trodde du ville han skulle bli bättre.

Om musslan inte stänger sig helt kan det bero på att skadan gör att den inte riktigt orkar få ihop skalet än men ge den lite tid så tror iaf jag att den kommer bli bra snart.

Självklart vill jag inte stressa den, men den fick lite för mycket cirkulation där det var placerad först, därför flyttades den och därav vet jag att den inte reagerade så mycket.

Der ser bättre och piggare ut så jag hoppas på det bästa. Karet är rensat på djur som kan tänkas skada den mer. De får bo i sumpen tills vidare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Den repade sig ganska bra och såg riktigt fin ut. Färger och reaktioner på skuggning gjorde att jag tyckte det gick bra 8-9 dagar. Den hade inte regenererat sina trådar så en kväll måste den ha vält för helt plötsligt ser jag vår sixline wrasse och även vår blennid framme vid musslan. När jag kom fram såg jag att hela huvudet på fisken var inne i musslan. Den restes upp, på med en korg gjort av ett plastglas med hål i, men tyvärr gick det utför ganska snabbt. Efter 4 Dagar var det bara en klump kvar :(

Det blir ingen mer mussla nu på ett tag. När det blir det så blir det efter att dessa fiskarna blivit sålda

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...