Gå till innehåll

Behöver hjälp med konstruktionen på min sump


Curtus

Rekommenderade inlägg

Hej.

Jag har suttit länge nu och försökt planera min sump till nya karet så jag får med allt som jag vill ha i den. Tyvärr är utrymmet under karet begränsat så jag har svårt att få plats med det jag vill ha.

Det jag planerat för och som jag vill ha är:

Fack för färskvatten för automatisk påfyllning (såpass stort så man bara behöver fylla på en gång i veckan)

Fack för vattenbyte( bör vara 70-100liter iaf)

Skummare

Automatisk zeoreaktor

Reaktor med kol (det minsta problemet)

Returpumpen är en Deltec HLP så den står utanför sumpen

Här är den sista skissen:

En tvådelad sump, första karet för färskvatten och vattenbyten och ihopkopplad via rör med kulventil till andra karet som innehåller teknik och retur. Skulle detta funka? Tyvärr får jag inte ihop det då returfacket blir pyttelitet :S

Denna sump är konstruerad för Bubbleking Supermarin 250 och Faunamarin Zeomatic 4,5

post-4468-1446893044502_thumb.jpg

En annan variant jag funderat på med teknik och returfack längst fram. Vattenbyte och färskvatten bakom. Denna sump är konstruerad för Deltec SC2060 och Faunamarin Zeomatic 2,5, dvs tekniken är lite bantad från första förslaget.

post-4468-14468930445161_thumb.jpg

Någon som kan komma på något bättre allternativ? Första förslaget faller på det minimala returfacket och det andra förslaget på det lilla teknikfacket som blir proppfullt med den skummaren och reaktorn.

Bottenytan på sumpen kan vara 1100x620mm och höjden från golv till underkant på reglarna i möbeln är 700mm.

Mvh Patric

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

pny.se har en sump på nästan 400L men det är 115x54x60cm tyvärr men innehåller allt ni behöver även kylfack.

jag skrev ut alla sidor innan han ändrade och tog bort det roliga. Har kvar alla mått och så på en ritning för alla fack.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...