Gå till innehåll

Antes Juwel lido 120


Andreas_Lindholm

Rekommenderade inlägg

Hej! Jag heter Andreas och nu är det dax för mig att presentera mitt akvarium som är ett Juwel Lido 120.

Jag började med att ta bort filterlådan, då jag tyckte att den tog förmycket plats. Lådan satt som berget och mha fiskelina kunde jag till slut skära mig igenom limpunkterna.

Jag byggde en ca 4 kg tung revpelare av död levande sten, borrade hål och förstärkte pelaren med pvc och limmade med AquaScape Epoxy. Fyllde akv med saltvatten och lät systemet gå 3 veckor och tillsatte sedan 5 kg levande sten. Körde utan belysning några dagar och ökade sedan belysningstiden från 1 h tills jag kom upp i 8h/dygn.

Akvariet hade till en början inslag av kiselalger, fick sedan lite trådalger (satte i en eremitkräfta samt turbosniglar). Kalkalgerna började därefter växa till sig men sedan kom mitt första bakslag. I sanden uppstod små fläckar med röd cyano. Till en början störde eremitkräftan cyanon men plötsligt exploderade tillväxten något enormt. Prövade lokal behandling med väteperoxid kombinerat med bortsugning, fungerade men var inte effektivt nog. Provade sedan mörkläggning vilket hade en bättre effekt som helhet men efter några dagar var cyanon tillbaka. Provade då ett medel (Reef Life antired) som slog ut cyanon helt.

Tekniken är 2 st maxi jet pumpar, doppvärmare, tunze nano skummare och 2 * 24 w t5 lysrör (blå och vit). Skummaren körs 12/dygn och startar 01.00. Tillsätter 1ml vodka/dag och kalkvatten 5ml blandat i 1 liter ersättningsvatten (varannan dag). Använder också filter som byts ut eller rengörs en gång i veckan. Byter 10 liter vatten varannan månad. 2 veckor efter vattenbytet tillsätter jag aktivt kol i strumpa och så kör jag samma rutin. Använder bara kranvatten.

Djuren i akvariet är enklare koraller: Capnella (fraggar sig själv), sarchophyton, xenia och ricordea florida skivanemon. Jag har också två clownfiskar, 3 st eremitkräftor, 3 st turbosniglar, ormsjöstjärnor och mängder med andra organismer.

Presenterar akvariet genom några bilder som visar akvariets utveckling så här långt. Mvh Ante

post-3087-14468930467889_thumb.jpg

post-3087-14468930468232_thumb.jpg

post-3087-1446893046852_thumb.jpg

post-3087-14468930468811_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...