uffe2 Postat 9 augusti 2005 Postat 9 augusti 2005 Är det någon som vet hur fosfat (PO4) kommer in i ett akvarium ? (kanske med lite kemiska formler)Jag undrar även om och hur tillförsel av kalkvatten kan påverka fosfathalten ? Citera
Dykaren Postat 9 augusti 2005 Postat 9 augusti 2005 Helt utan kemiska formler så skulle jag säga via kranvatten, foder och även yta/luftkontakten.När man blandar kalkvatten så kan fosfater fällas ut... om man då inte häller i bottensatsen så undviker man att få i en massa fosfat i karet. Citera
uffe2 Postat 9 augusti 2005 Författare Postat 9 augusti 2005 Kranvatten: Om man har osmos-filter, så borde väl mängden fosfat vara ganska liten ? eller ?Foder :Är det olika mycket fosfater i olika typer av foder ? ex. räker, artemia.... vad är att föredra ? Yta/luftkontakt:Har lite svårt att förstå hur fosfat kan komma via luften ......då borde man ha fosfat-ren luft till skummaren.....Kalkvatten fäller alltså ut fosfaten i osmos--vattnet, men inte fosfaten som redan finns i karet ? eller är det fel ?Omformulering av tidigare fråga: Från var kommer huvudelen av alla fosfater in i ett akvarium ?Helt utan kemiska formler så skulle jag säga via kranvatten, foder och även yta/luftkontakten.När man blandar kalkvatten så kan fosfater fällas ut... om man då inte häller i bottensatsen så undviker man att få i en massa fosfat i karet. Citera
Dykaren Postat 9 augusti 2005 Postat 9 augusti 2005 Jag svarar med VERSALER direkt efter dina påståenden/frågor.Kranvatten: Om man har osmos-filter, så borde väl mängden fosfat vara ganska liten ? eller ?JAPP, DÅ BÖR FOSFATMÄNGDEN VARA LITEN.Foder :Är det olika mycket fosfater i olika typer av foder ? ex. räkor, artemia.... vad är att föredra ? EN DEL FODER INNEHÅLLER FOSFATER DIREKT, MEN ALLA FODER GER FOSFATER NÄR DE BRYTS NER. DESTO MER NÄRING DESTO MER FOSFATER.Yta/luftkontakt:Har lite svårt att förstå hur fosfat kan komma via luften ......då borde man ha fosfat-ren luft till skummaren.....DEN HÄR ÄR LITE SVÅR ATT FÖRKLARA, MEN DU FÅR ALLTID ETT VISST NERFALL I AKVARIET... DET KAN VARA DAMM OCH ANNAT. DET ÄR TROLIGEN INGEN STOR FOSFATKÄLLA.Kalkvatten fäller alltså ut fosfaten i osmos--vattnet, men inte fosfaten som redan finns i karet ? eller är det fel ?DET ÄR HELT RÄTT. DU KAN SÄKERT FÅ FÄLLNINGAR I KARET OCKSÅ, MEN DET ÄR INTE ATT REKOMMENDERA.. DÅ ÖVERDOSERAR DU TROLIGEN.Omformulering av tidigare fråga: Från var kommer huvudelen av alla fosfater in i ett akvarium ?HELT KLART IFRÅN FODER SOM SEDAN BLIR AVFÖRING SOM BRYTS NER TILL FOSFATER, NITRIT, NITRAT OSV. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.